لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۸

انعکاس مطالب داغ افغانستان در شماری از روزنامه‌های کابل


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت تبصره نموده اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی در صفحه نخست‌اش به نقل از احزاب سیاسی نوشته که در مناطقی که از سیستم بایو متریک استفاده نمی‌شود، آرا باید باطل اعلام گردد.

روزنامه از قول کمیتۀ سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گوید، اکنون که زمینۀ کارگیری از دستگاه‌های شناسایی بایو متریک در روز انتخابات فراهم شده‌است، کمیسیون انتخابات باید به تمامی واجدان شرایط رأی‌دهی مشمول کسانی که در شناسنامه‌های شان برچسپ نزده‌اند، فرصت رأی‌دهی بدهد.

روزنامه در سرمقاله‌اش هم‌چنان روی انتخابات تبصره نموده و نوشته که در این موضوع جای شک نیست که روند برگزاری انتخابات بطور شفاف می‌تواند اعتماد مردم را برگرداند و به آن‌ها اطمینان دهد که در سرنوشت خود سهم تعیین کننده دارند.

روزنامه نوشته که گرچه در جوامع مترقی با حکومت مشروع و مردمی این یک اصل است. مشارکت مردم در موضوعاتی چون انتخابات از فکتور های مهم و اساسی در آن جوامع می‌باشد.

روزنامه در اخیر نوشته که این انتخابات نه از نظر مردم و از نظر قانون اساسی همین کشور مورد مقبولیت است، تنها نمادی از یک روند مشارکت مردمی را با خود دارد که آن هم فقط شعار است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب نوشته قرارداد معادن طلای بدخشان و مس بلخاب امضا شدند.

روزنامه نوشته که وزارت معادن و پترولیم در حالی از امضای قرارداد معدن طلای بدخشان و معدن مس بلخاب را با دو شرکت خارجی امریکا خبر می‌دهد که شبکه دیده‌بان معادن افغانستان می‌گوید، حکومت افغانستان با فشار خارجی‌ها می‌خواهد به شکل غیر قانونی قرارداد این معادن را با دو شرکت که سید سعادت منصور نادری وزیر پیشین شهر سازی افغانستان سهم‌دار این شرکت است، امضا کند.

روزنامه نوشته که سید اکرام افضلی رئیس دیده‌بان شفافیت افغانستان، امضای این دو قرارداد را چپاول معادن و توطئه بین‌المللی خوانده و گفته که حکومت به ویژه رئیس جمهور غنی به نحوی در مورد معامله‌گری سیاسی کرده و هشدار بسیار نگران کننده برای این ده سکتور معادن‌ افغانستان است.

روزنامه از قول آقای افضلی نوشته که شرکت‌های قراردادی توان استخراج این معادن را ندارند و دولت به آنان فرصت داده است تا در جریان کار ضمانت بانکی خود را به دولت بسپارند و این خود نیز یک امتیاز غیر قانونی است.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس هم روی قرارداد استخراج معادن افغانستان نوشته و گفته شده که قرارداد معدن طلای بدخشان و معدن مس بلخاب قانونی صورت گرفته است.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که حکومت افغانستان ایرک پرنس را ممنوع‌الدخول اعلام کرد.

روزنامه در مطلبی دیگر نوشته که ایرک پرنس برای خصوصی‌سازی جنگ افغانستان تلاش می‌کند.

روزنامه به نقل از روزنامه واشنگتن پست نوشته که پرنس با سیاستمداران با نفوذ در درون و بیرون از ادارۀ محمد اشرف غنی صحبت کرده‌است.

روزنامه نوشته که وزارت دفاع امریکا گفته که خصوصی‌سازی جنگ افغانستان برخلاف خواست مردم افغانستان است و در تعارض با پیمان امنیتی کابل-واشنگتن قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG