لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

زلمی خلیل‌زاد در مورد صلح با طالبان با مقام‌های افغان مذاکره می‌‎کند


نمایندۀ خاص امریکا در امور صلح افغانستان در کابل سرگرم ملاقات با رهبران افغان در بارۀ آغاز مذاکرات صلح با طالبان می‌باشد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، زلمی خلیل‌زاد با رئیس جمهور اشرف غنی ملاقات کرد و قرار است امروز با وزرای ارشد و دیپلومات‌ها در کابل ببیند.

پیش از این، وزارت خارجه امریکا گفته بود، آقای خلیل‌زاد تلاش‌های ایالات متحده را برای کشانیدن طالبان به میز مذاکره هماهنگ رهبری می‌کند و در رأس هیئتی از ۴ تا ۱۴ اکتوبر از افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی دیدن می‌نماید.

دیدار زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا از کشور‌های منطقه و خلیج در یک زمانی صورت می‌گیرد که طالبان و گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان حملات‌شان را افزایش داده‌اند.

این حملات در آستانۀ برگزاری انتخابات ولسی جرگه صورت می‌گیرد که قرار است در کمتر از دو هفته آینده برگزار شود.

اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری از این سخنان زلمی خلیل‌زاد نقل کرده که می‌گوید:

"صلح یک پروسۀ مقدس است، مردم و حکومت ایالات متحده در این پروسه با حکومت و مردم افغانستان متحد است."

اما طالبان به طور مکرر پیشنهاد برای گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان و کمک در برگزاری انتخابات بیست هشتم ماه میزان را رد کرده‌اند.

حکومت کابل، از سال ۲۰۰۱ میلادی پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، در برابر شورشیان طالبان و جنگجویان گروه‌های داعش و القاعده می‌جنگد.

اما گروه‌های القاعده و داعش که شامل آتش‌بس قبلی نبودند، انتظار نمی‌رود که بخشی از گفتگوهای صلح بین حکومت و طالبان افغان باشند.

در حالی‌که زلمی خلیل‌زاد در مورد صلح با طالبان با مقام‌های افغان مذاکره می‌‎کند، طالبان گفته‌اند که با تمامی قدرت مانع برگزاری انتخابات ولسی جرگه می‌شوند.

طالبان انتخابات را توطئه امریکا برای توجیه بیشتر اشغال خارجی‌ها در افغانستان می‌دانند.

گروه طالبان امروز دوشنبه گفت، آن‌ها همه کسان، به خصوص نیروهای امنیتی را که برای موفقیت برگزاری روند انتخابات کمک می‌کنند، هدف قرار می‌دهند.

ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند می‌گوید که راه حل واقعی بحران کنونی افغانستان، به خروج کامل همه نیروهای اشغالگر خارجی و احیأ حاکمیت خالص اسلامی در این کشور ارتباط دارد.

در ظرف دو ماه پس از اعلان فهرست نامزدان انتخابات ولسی جرگه تا کنون ۸ کاندید کشته شده‌اند.

هفتۀ گذشته ۱۸ نفر زمانی کشته شدند که یک انتحار کننده خود را در گردهمایی انتخاباتی در ولایت ننگرهار منفجر ساخت.

گروه داعش مسئولیت حمله را به دوش گرفت.

گفته می‌شود که بیش از ۲۰۰۰ مرکز رأی‌دهی بنا بر دلایل امنیتی بسته خواهند بود.

XS
SM
MD
LG