لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

آرمان ملی: در مذاکرات صلح باید منافع و حقوق همه اقوام مد نظر باشد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی پروسه صلح و نقش زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای گفتگو‌های صلح افغانستان تبصره کرده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که باید در مذاکرات صلح منافع و حقوق همه اقوام مد نظر باشد.

روزنامه نوشته که زلمی خلیل‌زاد که چند سالی در افغانستان به‌عنوان سفیر امریکا ایفای وظیفه می‌کرد، یک بار دیگر در افغانستان مأموریت گرفته و وارد کابل شد.

در ادامه آمده که خلیل‌زاد این بار در شرایطی مأموریت جدیدش را در کابل به‌عنوان مشاور وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان آغاز می‌کند که شرایط در افغانستان دگرگون شده‌است، طالبان در جغرافیای افغانستان برتری نسبی بدست آورده‌اند و جنگ در افغانستان وارد مرحله جدیدی شده‌است.

روزنامه نوشته حالا که قرار است زلمی خلیل‌زاد گفتگو‌های صلح با طالبان را آغاز کند و به نماینده‌گی از امریکا عمل کند، مردم افغانستان امیدوارانه به این مأموریت می‌نگرند و هرچند نگرانی‌هایی دارند، ولی این کار را فرصت خوب برای دست‌یابی به صلح می‌دانند.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که داکتر زلمی خلیل‌زاد در مأموریت جدید‌ش که از سوی حکومت امریکا برایش داده شده‌است، وارد کابل گردید.

روزنامه نوشته که آقای خلیل‌زاد برعلاوه دیدار با رئیس جمهور غنی با رئیس جمهور اسبق افغانستان و سایر مقامات دولتی دیدار داشته و هم‌چنان با مسئولان برخی از رسانه‌ها هم ملاقات کرده‌است.

در ادامه آمده که رسانه‌های طرفدار امریکا و حکومت این سفر آقای خلیل‌زاد را پُر اهمیت می‌دانند و این طور گمان می‌رود که در گفتگو با طالبان موفق خواهد شد.

روزنامه نوشته که امکان دارد آقای خلیل‌زاد برای گفتگو‌های صلح با طالبان مناسب‌ترین شخص باشد، به خاطری‌که افغانی‌الاصل است و زبان تفاهم را بهتر می‌داند و امکان دارد بیشتر طرفدار آوردن صلح در افغانستان باشد.

در اخیر روزنامه نوشته که اگر استراتژی امریکا تغییر نکند به معنی این است که امریکا اهداف گذشته‌اش را تعقیب می‌کند در این صورت اگر آقای زلمی خلیل‌زاد هر قدر هم که احساس افغانی داشته باشد و بخواهد که جنگ در افغانستان ختم شود موفق نخواهد شد و فقط شاید یک گروهی‌ از طالبان به روند صلح بپیوندند، ولی جنگ هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

  • ماندگار

روزنامۀ ماندگار در مطلبی نوشته که صلح در افغانستان مأموریت جدی امریکاست.

روزنامه از قول آقای خلیل‌زاد نوشته که او یک مأموریت جدی در مورد صلح افغانستان را به عهده دارد و برای رسیدن به این مقصد تلاش خواهد کرد.

روزنامه نوشته که آقای خلیل‌زاد از رسانه‌ها خواسته تا بحث صلح را جدی گرفته و به آن توجه نمایند.

  • انیس

روزنامۀ دولتی انیس در رابطه به واکنش‌ها نسبت به مأموریت جدید خلیل‌زاد در روند صلح افغانستان در مطلبی تبصره کرده‌است.

روزنامه نوشته که مشاهد حسین رئیس کمیتۀ امور خارجی مجلس سنای پاکستان تقرر زلمی خلیل‌زاد را یک خبر نا خوشایند دانسته و گفته‌است که تقرر زلمی خلیل‌زاد انتخاب بدی است و در همچو زمانی که واشنگتن شدیداً به کمک پاکستان برای ایجاد صلح و ثبات نیاز دارد، پیام منفی را به اسلام‌آباد می‌رساند.

روزنامه از قول محی‌الدین مهدی عضو ولسی جرگه نوشته که خلیل‌زاد تلاش خواهد کرد که از شکل‌گیری ائتلاف‌ها علیه حکومت کنونی جلوگیری نماید.

XS
SM
MD
LG