لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

صادرات نفت خام ایران در هفتۀ اول ماه اکتوبر بیشتر کاهش یافت


بر اساس معلومات شرکت تصفیه نفت خام بنام "ریفاینتیف ایکون" ایران در هفت روز اول ماه اکتوبر روزانه یک اعشاریه یک میلیون بشکه نفت خام صادر کرده‌است.

یک منبع صنایع تصفیه نفت خام هم‌چنان می‌گوید، محموله‌های صادراتی نفت خام ایران در جریان ماه اکتوبر پائین تر از یک میلیون بشکه در روز بوده‌است.

در حالی‌که صادرات نفت خام ایران در ماه اپریل پیش از این‌که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خروج از موافقتنامه اتمی ایران با کشورهای مقتدر جهان و وضع تعزیرات جدید را اعلان کند، هر روز دونیم میلیون بشکه بود.

بر اساس گزارش رویترز این رقم در ماه سپتمبر به ۱.۶ میلیون بشکه در روز پائین آمد.

جدول تانکرهای نفتی غالباً مطابق به صادرات نفت خام تنظیم می‌شود و صادرات نفت می‌تواند هفته به هفته تغییر کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز ارقام هفته اول ماه اکتوبر نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران کاهش یافته و این کاهش، عربستان سعودی و روسیه را که عضویت سازمان اوپک را ندارند و هم‌چنان دیگر کشورهای عضو این سازمان را، وادار می‌سازد تا خلاء آنرا پُر کنند.

رابرت روکر رئیس مرکز تحقیقات ماکرو کومادیتی در بانک سویسی جولیوس بایر گفت:

"موضع سخت‌گیرانه حکومت امریکا باعث شده که صادرات ایران نسبت به پیشبینی‌های قبلی به طور چشم‌گیری کاهش یابد."

اما بلند رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی ارتباط به توقعات از تأثیر تعزیرات دارد که این یک آزمایش برای کشور‌های صادر کننده نفت و دیگر تولید کننده‌گان به‌شمار می‌رود.

نرخ فی بشکه نفت در بازراهای نفت بریتانیا در هفتۀ گذشته به ۸۶.۷۴ دالر رسیده بود که این بلند‌ترین قمیت پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به حساب می‌رود.

در حالی‌که واشنگتن می‌گوید صادرات نفت ایران را به صفر تقرب دهد، ولی ایران و عربستان سعودی می‌گویند که این بعید است.

هند، یکی از خریدارهای اصلی نفت ایران به شمار می‌رود که پیشنهاد خود جهت خریداری نفت را برای ماه نوامبر از پیش به ایران ارائه کرده‎است. گرچه دهلی جدید هنوز نمی‌داند که آیا چنینتحریم‌ها بر آن کشور وارد می‌شود یانه؟

اما ایران می‌گوید، بازار به نفت ضرورت دارد و صادرات آن‌ها ثابت بوده، کاهش نیافته‌است.

تهران می‌گوید، هر گونه افزایش تولید و صادرات نفت از سوی کشورهای سازمان اوپک را که بر ضد منافع این کشور می‌داند، مانع می‌شود.

XS
SM
MD
LG