لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

در ولایت تخار علاقه‌مندی دختران به ورزش بیشتر شده‌است


در ولایت تخار علاقه‌مندی دختران به ورزش بیشتر شده‌است.

شماری از دختران ورزشکار در ولایت تخار می‌گویند با وجودیکه انواع چالش‌ها و مشکلات سد راه دختران قرار دارد، اما هیچ‌گاهی به این چالش‌ها قامت خود را خم نکرده و با آن مبارزه کرده‌اند تا در آینده‌ها به تبعیض جنسیتی در افغانستان نقطه‌ای پایان گذاشته شود.

زینب توکلی ۲۷ سال عمر دارد، او در ایران در سن ۱۴ سالگی تمرینات کاراته را بنابر شوق و علاقه و حمایت خوانواده‌اش آموخته و هم‌اکنون به‌عنوان استاد کاراته در ولایت تخار برای دخترانی که به ورزش علاقه‌مندی دارند، کاراته می‌آموزد.

او گفت:

"تقریباً ما یک تیم دختران ۱۸ ساله و ۱۹ ساله را آماده کردیم برای مسابقات تیم منتخب ملی کاراته بانوان کشور ان‌شاءالله در ماه‌های آینده برگزار می‌شود و امیدوار هستم که تیم ما هم نتایج خوبی خواهد گرفت، چون ما بالای شاگردان خود خیلی زحمت کشیدیم و عرق‌ریزی کردیم."

از سوی هم رحیمه احمدی که در کلپ کاراته شاگرد است می‌گوید در حالی‌که مشکلاتی فراوانی بر جامعه افغانستان حاکم است، پا به این عرصه گذاشته است و با اراده‌های قوی در برابر چالش‌ها مبارزه می‌کند.

او افزود:

"حتی اسلام هم تأکید کرده‌است که انسان باید از لحاظ جسمی و روحی سالم باشد و به همین خاطر ما به ورزش رو آوردیم تا از لحاظ فکر، روحی و جسمی قوی باشیم و ما با مشکلاتی اجتماعی مبارزه می‌کنیم تا برای دیگر دختران نیز زمینۀ رفتن به کلپ‌های ورزشی مساعد گردد."

با این حال نقیب‌الله جلیلی آمر ورزشی تخار می‌گوید دختران در باغ زنانۀ این ولایت که یک مکان امن و مصون است، تحت نظر مربی زن همه روز ورزش می‌کنند.

او افزود:

"فعلاً ما در ولایت تخار ۵ تیم ورزشی داریم و ما چندی پیش مسابقات تیم‌های والیبال و کاراته را راه اندازی کرده بودیم که این نشان دهندۀ کیفیت و کمیت ورزش در تخار است و قسمی‌که خانم‌ها در عرصه‌های مختلف دستآوردهای خوبی دارند و در آیندۀ بانوان ورزشکار تخار هم دستآوردهای خوبی خواهند داشت."

آقای جلیلی افزود، از زمانی‌که مسئولیت تیم‌های ورزشی دختران به دختران انتقال کرده، علاقه‌مندی آنان به ورزش بیشتر شده و در ضمن از مخالفت خانواده‌ها نیز نسبت به ورزش دختران کاسته شده‌است.

به گفتۀ آمر ورزش تخار که هم‌اکنون فدراسیون کاراته، فوتبال، والیبال، شطرنج و تکواندوی دختران در شهر تالقان مرکز ولایت تخار فعالیت دارند و دختران همه روزه در فضای امن و مصون تمرین می‌کنند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG