لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

زلمی خلیل‌زاد با مقامات پاکستان در مورد راه حل صلح و جنگ افغانستان صحبت کرد


زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان امروز در اسلام‌آباد با مقامات پاکستان در مورد راه حل صلح و جنگ افغانستان صحبت کرد.

زلمی خلیل‌زاد سفیر سابق امریکا در افغانستان که اکنون نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌باشد، امروز در اسلام‌آباد با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان ملاقات کرد.

وزارت خارجۀ پاکستان طی اعلامیۀ گفته است که قریشی وزیر خارجۀ این کشور تعهد نمود که کمک‌ها را برای صلخ افغانستان ادامه می‌دهد.

معاون وزارت خارجۀ پاکستان تهمینه جنجوعه از هیئت تحت رهبری زلمی خلیل‌زاد در پاکستان استقبال نمود.

تهمینه جنجوعه
تهمینه جنجوعه

آقای خلیل‌زاد در این سفر همچنان با مقامات امنیتی، نظامی و وزارت خارجه پاکستان دیدار و گفتگو دارد.

زلمی خلیل‌زاد مأموریت جستجوی راه حل به بحران افغانستان را در کشورهای مختلف خاور میانه از جمله امارات متحده عرب، قطر و عربستان سعودی دوام می‌دهد.

قبل از رفتن به پاکستان آقای خلیل‌زاد در کابل با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دیگر مقامات و رهبران سیاسی و تنظیمی افغانستان ملاقات کرد.

خلیل‌زاد که در حکومت رئیس جمهور جورج دبلیو بوش بعد از سال ۲۰۰۱ به حیث سفیر این کشور در افغانستان، عراق و ملل‌متحد هم ایفای وظیفه کرده است، یکی از تنقید کننده‌گان اساسی پاکستان می‌باشد و به این نظر است که پاکستان با حمایت از طالبان آتش جنگ را در افغانستان بیشتر شعله‌ور می‌سازد.

او حتی یکبار پیشنهاد کرده بود که امریکا پاکستان را در لیست کشورهای تروریست جا بدهد.

بعد از تعیین شدن به مقام نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان این دومین سفر آقای خلیل‌زاد به پاکستان می‌باشد.

او در ماه سپتمبر در جریان سفر مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا به اسلام‌آباد با او همراه بود.

اسلام آباد
اسلام آباد

از سوی دیگر عمران خان صدراعظم جدید پاکستان که از تنقید کننده‌گان جدی اشتراک قبلی اسلام‌آباد در جنگ امریکا علیه تروریزم به شمار می‌رفت، بعد از پیروزی در انتخابات ماه جولای تعهد نمود که حکومتش شریک برنامه‌های صلح افغانستان خواهد بود.

طالبان برای مذاکرات با امریکا آماده بودند و تماس‌های هم با آن‌ها صورت گرفته، اکنون کار مهم آقای خلیل‌زاد اینست که طالبان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان راضی بسازد و در این راستا به کمک پاکستان امید بسته است.

روابط بین امریکا و پاکستان در اواخر نسبتاً سرد است که یکی از دلایل آن جنگ افغانستان می‌باشد و اگر پاکستان در مأموریت آقای خلیل‌زاد برای صلح افغانستان عملاً تلاش نماید در آن صورت به نظر تحلیل‌گران امیدواری برای بهبود روابط امریکا و پاکستان هم بیشتر خواهد شد.

قبل از ملاقات با مقامات پاکستانی، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان با حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد نیز ملاقات کرد.

XS
SM
MD
LG