لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

زاخیلوال: امریکا در پروسۀ صلح افغانستان خیلی جدی شده‌است


سفیر افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید، امریکا بیش از هر زمان دیگر در پروسه صلح افغانستان با جدیت برخورد می‌کند.

حضرت عمر زاخیلوال به دنبال دیدار مقام‌های پاکستانی با زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان، به رادیو آزادی گفت که با وجود برخی امیدواری‌ها، افغانستان خواهان عملی شدن تعهدات پاکستان است.

وزیر خارجۀ پاکستان روز سه‌شنبه ۱۷ میزان در دیدار با زلمی خلیل‌زاد تعهد سپرد که کشورش تلاش‌ها برای صلح افغانستان را ادامه می‌دهد.

افغانستان به تعهدات این‌بار حکومت پاکستان برای امریکا جهت ادامۀ تلاش‌های صلح، خوشبینی محتاطانه دارد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید، دیدار سه‌شنبه میان مقام‌های امریکایی و پاکستانی برای پروسه صلح افغانستان مهم است، اما اقدام‌های عملی باید از جانب اسلام‌آباد صورت گیرد.

وی گفت:

"چیزی‌که خوشبینانه است، جدیت امریکا در مورد صلح در افغانستان است. خصوصاً که دیپارتمنت‌های مختلف امریکا در همآهنگی با هم در جستجوی صلح در افغانستان استند. این باید برای ما امیدوار کننده و خوشبینانه باشد. این‌که نتیجۀ سفر چه خواهد بود، باید محتاطانه خوشبین باشیم."

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه با مقام‌های پاکستانی گفتگو کرد.
زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه با مقام‌های پاکستانی گفتگو کرد.

​زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه با مقام‌های پاکستانی گفتگو کرد.

با آن‌که جزئیات اندک از این دیدار نشر شده، اما بر اساس گزارش‌ها، دو جانب در مورد راه‌های حل صلح و هم‌چنان جنگ افغانستان صحبت کردند.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر یک خبرنامه گفته که شاه محمود قریشی وزیر خارجه این‌کشور برای آقای خلیل‌زاد اطمینان داده که کشورش تلاش‌ها را برای پروسه صلح افغانستان ادامه می‌دهد.

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد شام دیروز هفدهم میزان به رادیو آزادی گفت، امریکا نسبت به هر زمان دیگر در پروسۀ صلح افغانستان جدی شده و به همین خاطر یک موقف تازه را تحت ریاست زلمی خلیل‌زاد ایجاد کرده‌است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به روز سه‌شنبه با زلمی خلیل‌زاد دیدار کرد.
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به روز سه‌شنبه با زلمی خلیل‌زاد دیدار کرد.

به‌گفته حضرت عمر زاخیلوال، همآهنگی میان اداره‌های مختلف امریکا خیلی افزایش یافته تا صلح در افغانستان برقرار شود.

وی افزود:

"وقتی آقای خلیل‌زاد این‌جا آمد تنها نبود، بلکه جنرال اسکات میلر قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان با او شامل هیئت بود. این هم همآهنگی را در وزارت‌های خارجه و دفاع و قصر سفید نشان می‌دهد که صلح منحیث مهم‌ترین هدف برای امریکا است و زمانی‌که چنین وضعیت را می‌بینیم، بیشتر خوشبین بوده می‌توانیم که ان‌شاءالله این سعی و تلاش‌های شان، یک نتیجه با خود خواهد داشت."

وزارت خارجه پاکستان: شاه محمود قریشی به خلیل‌زاد اطمینان داده‌است که پاکستان تلاش‌ها برای پروسه صلح افغانستان را ادامه می‌دهد.

​زلمی خلیل‌زاد که در ادارۀ جورج دبلیو بوش به‌حیث سفیر امریکا در افغانستان کار کرده بود، از منتقدین سر سخت پاکستان به شمار می‌رود.

با تغییر چندین اداره در پاکستان، حالا مهم‌ترین برنامه آقای خلیل‌زاد همین است که طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان راضی شوند که در این‌جا پاکستان نقش خیلی مهمی را ایفا کرده می‌تواند.

دونالد ترمپ پیش از این گفته بود که اسلام‌آباد به بهانه مبارزه با تروریزم، واشنگتن را فریب داده‌است.
دونالد ترمپ پیش از این گفته بود که اسلام‌آباد به بهانه مبارزه با تروریزم، واشنگتن را فریب داده‌است.

با اعلام استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در ماه اگست سال ۲۰۱۷، روابط واشنگتن و اسلام‌آباد به سردترین نقطه در چند دهه گذشته رسید.

حتی امریکا کمک نظامی سه صد میلیون دالری برای پاکستان را قطع کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا پیش از این گفته بود که اسلام‌آباد به بهانۀ مبارزه با تروریزم، واشنگتن را فریب داده و با گرفتن کمک‌های زیاد، به تعهداتش عمل نکرده‌است.

پاکستان با رد اتهام‌های امریکا می‌گوید، از آغاز مبارزه بین‌المللی با تروریزم، قربانی‌های زیادی را متحمل شده که نباید نادیده گرفته شود و نباید هر روز مورد انتقاد قرار گیرد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG