لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

پاکستان و امریکا موافقه کردند که در تلاش‌های صلح افغانستان عربستان هم شامل شود


پاکستان و امریکا موافقه کرده اند که در تلاش‌های صلح افغانستان عربستان سعودی هم شامل شود.

شورای عالی صلح افغانستان از شامل شدن عربستان سعودی در پروسه صلح افغانستان استقبال می کند به شرطی که روابط سعودی و قطر به این پروسه ضرر نرساند.

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان زلمی خلیل‌زاد روز چهارشنبه با ولیعهد عربستان سعودی شهزاده محمد بن سلمان در ریاض ملاقات کرد.

دو طرف در مورد روابط بین عربستان سعودی و امریکا و پروسه صلح افغانستان صحبت کردند.

دو طرف در مورد روابط بین عربستان سعودی و امریکا و پروسه صلح افغانستان صحبت کردند.

در ملاقات شهزاده محمد بن سلمان و زلمی خلیل‌زاد وزیر خارجه عربستان سعودی عادل الجبیر هم حاضر بود.

معاون شورای عالی صلح افغانستان حاجی دین محمد نقش عربستان سعودی را در صلح افغانستان مهم می‌خواند و به گفته وی افغانستان از سال‌ها به این سو خواهان اشتراک عربستان سعودی در این پروسه بود.

حاجی دین محمد
حاجی دین محمد

او افزود:

"تاثیر شامل شدن عربستان سعودی در این پروسه واضح است و قبلاً در دوران کرزی هم چندین بار آن‌ها دعوت شده بودند. حالا هم حکومت و شورای صلح در این راستا تلاش کردند. اگر دولت عربستان سعودی در این پروسه سهم می گیرد، برای صلح افغانستان مفید است. اما یک موضوع است که اختلافات آن‌ها و قطر به پروسه صلح ما جنجال ایجاد نکند. و اگر نه سعودی کشوریست که حرمین در آنست و تمام افغان‌ها به شمول طالبان به آنها احترام دارند."

قطر میزبان دفتر سیاسی طالبان افغان است.

رسانه‌های پاکستانی در شماره‌های روز پنجشنبه خود نوشته اند در وقت ملاقات زلمی خلیل‌زاد با مقامات پاکستانی او پیشنهاد کرد که عربستان سعودی هم در پروسه صلح افغانستان شامل شود.

رسانه‌های پاکستانی می‌گویند دو طرف روز سه شنبه موافقه کردند که از عربستان سعودی تقاضا نمایند تا در پروسه صلح و آشتی افغانستان کمک کند.

چنین باور وجود دارد که عربستان سعودی از جمله چند کشور محدودی می‌باشد که بر طالبان نفوذ دارد و می تواند به پروسه صلح افغانستان کمک کند.

کارشناسان می‌گویند تعیین زلمی خلیل‌زاد به حیث نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نشان می‌دهد که امریکا تلاش‌های صلح در افغانستان را جدی‌تر ساخته است.

در جریان تلاش‌ها برای پیدا کردن راه حل بحران افغانستان زلمی خلیل‌زاد در سومین مرحله سفر خود بعد از افغانستان و پاکستان به عربستان سعودی رفته و در این سفر امارات متحده عرب و قطر هم شامل است.

قبل از این آقای خلیل‌زاد در کابل با مقامات افغان و در اسلام آباد با مقامات پاکستانی دیدار کرده است.

XS
SM
MD
LG