لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

عبدالله: افغانستان در خط اول مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی قرار دارد


هفدهمین نشست سران کشورهای عضو شانگ‌های به روز جمعه در شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان برگزار گردید.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید تروریزم و افراط‌گرایی یکی از عمده‌ترین چالش‌ها بوده و افغانستان در خط اول مبارزه با این پدیده قراردارد.

عبدالله عبدالله به روز جمعه در هفدمین نشست سران کشورهای عضو شانگ‌های در تاجکستان گفت ما تلاش می‌کنیم تا این پدیده را محو نمایم اما تاکید کرد که جنگ علیه تروریزم، افراط‌گرایی نیازمند تلاش مشترک همکاری و همآهنگی نزدیک همه کشورها بخصوص کشورهای منطقه می‌باشد.

رئیس اجرائیه افغانستان همچنان گفت که ما با تمام ملت‌های که در این قضیه دخیل اند به ویژه با پاکستان از نزدیک کار می‌کنیم تا زیر ساختارها و محل رشد این جریان‌ها را از میان برداریم.

آقای عبدالله در این نشست همچنان با اشاره به فعالیت گروه داعش در افغانستان گفت ما در تلاش استیم تا نگذاریم داعش در افغانستان جای پا پیدا کند اما تاکید کرد که بیش ترین افراد جذب شده در گروه داعش غیر افغان بوده و به صورت فرصت طلبانه در تعامل و اتحاد با دیگر گروه‌های مسلح به شمول طالبان عمل می‌کنند.

در میان شرکت کننده‌گان سوشما سوراج وزیر خارجه هند گفت که کشورش از روند صلح به رهبری افغان‌ها پشتیبانی کرده و ابراز امیدواری کرد که رهبری افغانستان از تلاش‌هایش در این راستا نتایج مثبت داشته باشد.

از سوی هم شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت که ما متعهد به مبارزه با تروریزم بوده و همچنان تاکید کرد که صلح در افغانستان به سود پاکستان می‌باشد و ما در این زمینه همکار استیم.

سازمان همکاری‎های منطقوی شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی رهبران کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان، تاجکستان و روسیه ایجاد شد.

هفدمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های که به شرکت مقامات بلند پایه کشورهای عضو و ناظر این سازمان به روز جمعه به میزبانی تاجکستان در پایتخت این کشور برگزار گردید.

هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ عضویت دایمی این سازمان را کسب کردند و ایران هم ابراز امیدواری کرده تا عضویت کامل این سازمان را حاصل نماید.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی به‌حیث کشور ناظر با این سازمان یکجا شد.

یکی از اهداف عمده سازمان همکاری‌های منطقوی شانگ‌های گسترش همکاری های منطقه‌یی خوانده شده‌است.

در هفدهمین نشست این سازمان برعلاوه تاجکستان و هند رهبران برخی دیگر از کشورهای شرکت کننده در این نشست نیز روی مبارزه با تروریزم تاکید کرده و از نقش شان در روند صلح افغانستان اطمینان دادند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG