لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

آرمان ملی: مردم باید از برگزاری انتخابات سالم حمایت کنند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی پروسه انتخابات و چالش‌های فرا راه این روند تبصره کرده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که مردم باید از برگزاری انتخابات سالم حمایت کنند.

روزنامه نوشته که قرار است به تاریخ ۲۸ میزان سالجاری انتخابات پارلمانی در افغانستان برگزار شود و روز‌های انگشت شماری به برگزاری انتخابات باقی مانده اما هنوز هم دور نمای روشن از تأمین امنیت در روز انتخابات مکدر معلوم می‌شود.

در ادامه آمده که نیرو‌های امنیتی و نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که برای تأمین امنیت انتخابات در همه مراکز و محلات رأی‌دهی ۵۴ هزار نیروی امنیتی از قوت‌های وزارت‌های دفاع، داخله و امنیت ملی توظیف خواهند شد، تا امنیت ۵۱۰۰ مرکز و حدود ۲۱۰۰۰ محل رأی‌گیری را تأمین نمایند.

روزنامه نوشته، شکی نیست که گروه‌های طالبان و داعش تلاش خواهند کرد که جلو این پروسه را گرفته و مانع برگزاری بدون دردسر انتخابات و حضور مردم به پای صندوق‌های رأی شوند.

در اخیر روزنامه نوشته که معلوم نیست که آیا پاکستان در زمینه پروسه انتخابات با کابل همکاری خواهد کرد؟ تاکنون در این زمینه از جانب پاکستان علایم همکاری دیده نشده‌است.

دنیا

روزنامه دنیا عنوان سرمقاله‌اش را چنین نوشته است "پارلمان انتصابی نه انتخابی"

در ادامه نوشته شده که موعد برگزاری انتخابات پارلمانی به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و نامزد‌های انتخابات پارلمانی در تب و تاب برنامه‌های تبلیغاتی خود سر از پا نمی‌شناسند.

روزنامه نوشته احزاب و رجال سیاسی در آغاز روند برگزاری انتخابات هیاهوی بسیاری را به راه انداختند و تصمیم ارگ را مبنی بر چگونگی برگزاری انتخابات مورد سؤال و مواخذه قرار دادند و همزمان طرح‌های پیشنهادی خود را به حکومت ارائه کردند.

روزنامه نوشته که انتظار می‌رفت که طرح‌ها از سوی حکومت پذیرفته شود یا این‌که حتی المقدور تغییر اساسی در روند انتخابات به وجود می‌آید ولی صرف یایومتریک شدن انتخابات و آن‌هم در آخرین دقایق به گونه زیرکانه از سوی حکومت مورد قبول واقع شد.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی از قول گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نوشته که انتخابات پیشرو نمی‌تواند به بحران جاری در افغانستان نقطه پایان بگذارد.

در ادامه از قول آقای حکمیتار نوشته شده که بیشتر ساحات تحت تسلط یا تهدید طالبان قرار دارد و انتخابات صرف در برخی محدود از مراکز برگزار خواهد شد.

در ادامه روزنامه نوشته که آقای حکمتیار انتخابات پیشرو پارلمانی را پُر از تقلب دانسته و گفته صرف کسانی را که حکومت بخواهد وارد پارلمان می‌سازد.

اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح به نقل از دفتر سیاسی ملل متحد در افغانستان نوشته که بیشتر شهروندان افغانستان می‌توانند به پای صندوق‌های رأی‌دهی بروند.

در ادامه به نقل از خبرنامه دفتر سیاسی ملل متحد در افغانستان آمده که هر چند تهدید‌های بلند امنیتی برای برگزاری انتخابات وجود دارد، اما نیرو های امنیتی افغانستان پیشرفت قابل قبول را در زمینه تأمین امنیت انتخابات داشته‌اند.

در ادامه نوشته شده که نیرو‌های امنیتی افغان مسئولیت کامل تأمین امنیت انتخابات پارلمانی را دارند و مردم می‌توانند بدون نگرانی در پروسه انتخابات سهم بگیرند.

XS
SM
MD
LG