لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

چهارمین دور مسابقات بین‌المللی دوش ماراتن در بامیان برگزار شد


برای چهارمین سال مسابقات دوش بین‌المللی ماراتن افغانستان به روز جمعه ۲۰ میزان ۱۳۹۷در بند امیر اولین پارک ملی افغانستان با حضور ورزشکاران ملی و بین‌المللی انجام شد.

در این دور از مسابقات ورزشکاران از افغانستان، امریکا، کانادا، بریتانیا، ناروی، سنگاپور، فرانسه، ایتالیا، چین و آرژانتین شرکت داشتند که مسافت ۴۲ کیلومتری این مسابقه را به پایان رساندند.

گل حسین بایزاده یکی از برگزار کننده‌های این برنامه در مورد هدف از برگزاری این مسابقه به رادیو آزادی گفت:

" این چهارمین دور مسابقات ماراتن افغانستان است که در ولایت بامیان برگزار می‌شود. سه مسابقه قبلی در مرکز بامیان انجام شد و امسال در بند امیر برگزار می‌شود. در این مسابقات ۴۰۰ ورزشکار از ۸ ولایت افغانستان و ۹ کشور دیگر شرکت کردند. هدف از این مسابقه رشد ورزش در کشور است و هدف دوم این است که ما بتوانیم یک همدلی بین جوانان افغانستان به وجود بیاوریم. هدف سوم ما این است که در این مسابقه از تمدن‌ها و ادیان مختلف مردم شرکت می‌کنند که با برگزاری این مسابقه بتوانیم حس هم‌دیگر پذیری را در بین مردم افزایش دهیم."

این مسابقات از مدت ۴ سال به این طرف در ولایت بامیان برگزار می‌شود که سه سال گذشته در مرکز بامیان انجام شد و امسال در بند امیر و مسیر کوهستانی برگزار گردید.

در پایان این مسابقات محمد کریم یاقوت از افغانستان و از ولایت کابل توانست در بخش مردان با زمان ۳ ساعت و ۳۷ دقیقه مقام اول را کسب کند، همین‌طور زام لینش از امریکا توانست با زمان ۴ ساعت مقام دوم را بدست بیاورد.

محمد کریم یاقوت قهرمان این دور و دور قبلی مسابقات ماراتن افغانستان در مورد این مسابقات گفت:

"مسیر مسابقه امسال کوهستانی و مشکل بود که من توانستم این مسیر ۴۲ کیلومتری را در زمان ۳ ساعت و ۳۷ دقیقه به پایان برسانم. پیام من به تاجران و سرمایه دارن کشور این است که ورزشکاران را حمایت کنند و جوانان را تشویق کنند تا به ورزش رو بیاورند. برگزاری این مسابقات پیام صلح را می‌رساند و جوانان را تشویق می‌کند که از کارهای خلاف دوری کنند و به ورزش رو بیاورند."

در بخش زنان این دور از مسابقات دو نفر از کشور ایتالیا توانستند مقام‌های اول و دوم را با زمان ۵ ساعت و ۱۸ دقیقه و ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه بدست بیاورند. همین‌طور بیگوم از ولایت بامیان توانست با زمان ۶ ساعت مقام سوم را کسب کند.

میا مارزاتو قهرمان بخش زنان دوش ماراتن افغانستان امسال در مورد هدف خود از شرکت در این مسابقه به رادیو آزادی گفت:

"این اولین مسابقه ماراتن است که من شرکت می‌کنم. من این‌جا برای حمایت از زنان و دختران و برای آزادی دویدن آن‌ها شرکت کردم. این مسابقه بسیار عالی بود و من توانستم به خط پایان برسم و این کار به این معنی است که من توانستم زنان و دختران را حمایت کنم. بامیان بسیار جای زیبا است من مردمان بسیار خوبی را دیدم چون برای اولین بار است که به افغانستان سفر می‌کنم. پیام من به دیگران این است که به افغانستان بیایند و با شرکت در ماراتن از زنان و دختران حمایت کنند."

همین‌طور همزمان با برگزاری مسابقات ماراتن یک مسابقه دوش ۱۰ کیلومتری نیز برگزار شد که در این مسابقه در بخش زنان و مردان ورزشکاران بامیانی توانستند مقام‌های اول تا سوم را به دست بیاورند.

این در حالیست که به گفته برگزار کننده‌های این برنامه با وجود خبرهای جنگ و ناامنی از افغانستان، برگزاری چنین برنامه‌ها می‌توانند چهره دیگری از بامیان و افغانستان را به جهانیان معرفی کند.

عباس نادری، بامیان

XS
SM
MD
LG