لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

آصف صدیقی: اقدامات حکومت علیه افراد زورمند در بهبود امنیت مؤثر است


در ادامه حمایت از برخورد جدی حکومت در برابر افراد مسلح غیر مسئول و زورمندان، برخی از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه این اقدام حکومت را برای بهبود وضعیت امنیتی مؤثر می‌دانند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که اگر اقدام در برابر این افراد صورت نگیرد آنان به یک کتله بزرگ در کشور مبدل شده، ملت و دولت را به چالش خواهند کشانید.

محمد اصف صدیقی
محمد اصف صدیقی

وی گفت:

"یکی از علت‌های ناامنی‌ها، افزایش جرایم و فرار سرمایه در کشور حضور و فعالیت افراد مسلح غیر مسئول و زورگو است که این‌ها مردم و دولت را به چالش می‌کشانند ما از حکومت می‌خواهیم که با این افراد برخورد جدی کنند."

این در حالیست که رئیس جمهور غنی روز جمعه در نشستی، از خواست ولسوالان که به یک صدا خواهان مبارزه با افراد مسلح غیر مسئول و زورمندان شده‌اند، ستایش کرد و گفت که حضور این افراد قابل قبول نیست و به هر سطحی که باشند، با آنان برخورد قانونی می‌شود.

حدود سه ماه پیش نیرو‌های امنیتی، نظام الدین قیصاری سرپرست پیشین قوماندانی امنیه ولسوالی قیصار فاریاب و نماینده عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور در امور خیزش‌های مردمی، رحیم الله از ولایت ارزگان و داوود مبارز از ولایت فراه را بازداشت نموده و به لوی سارنوالی معرفی کرده‌است.

این افراد به دلیل آزار و اذیت مردم، زورگویی، تجارت غیر قانونی، استخراج غیر قانونی معادن، سقوط دادن چندین پوسته امنیتی و در تلاش برقرار کردن رابطه با گروه‌های دهشت افگن متهم بودند.

ریاست جمهوری افغانستان در آن زمان گفته بود که تلاش‌ها برای بازداشت بقیه زورمندان که به کارهای غیر قانونی متهم اند، ادامه دارد.

هفته پیش نیرو‌های ویژه امنیتی برای بازداشت علی‌پور مشهور به قوماندان شمشیر در ولایت غور عملیات را راه اندازی کردند اما پس از درگیری میان دو طرف نیرو‌های امنیتی موفق به بازداشت وی نشدند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت امور داخله به رسانه‌ها گفته‌است که علی‌پور فرد مسلح غیر مسئول و متهم به دزدی، قتل، آزار و اذیت مردم است و تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار دارد.

شماری از شهروندان کشور نیز خواستار بازداشت و محاکمه افراد مسلح غیر مسئول و زورمندان در کشور اند و می‌گویند که از ظلم این افراد به ستوه آمده‌اند.

دو تن در مورد چنین گفتند:

"سید عباس هستم، ما این اقدام رئیس جمهور را می‌ستایم زیرا هرج و مرج همین زرومندان ایجاد کردند و امنیت را اخلال کرده‌اند."

"احمد فرید هستم اکثریت مردم این‌ها را خوش ندارند و بار دوش جامعه هستند و دیگر این‌ها به درد نمی‌خورند."

شهروندان کشور هم‌چنان تأکید دارند که مبارزه در برابر قانون شکنان، مفسدین و زورمندان بدون تفاوت باید یکسان بالای همه عملی شود.

به گفته آنان این اقدام حکومت در کنار حاکمیت قانون، در خصوص از بین بردن فاصله میان مردم و حکومت نیز مؤثر تمام شده می‌تواند.

اما برخی از تحلیلگران امور از جمله نصرالله ستانکزی به این باور است که در شرایط فعلی سیاسی و امنیتی خلع سلاح سازی و محاکمه زورمندان دشوار است و می‌گویند که این اقدام یک آرمان خوب است اما در اوضاع سیاسی و نظامی فعلی این اقدام رئیس جمهور عملی به نظر نمی‌رسد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG