لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

اعضای شورای صلح: کنفرانس مسکو نتایج مثبت در پی خواهد داشت


برگزاری کنفرانس مسکو در زمینه صلح افغانستان مطابق خواست حکومت این کشور نتایج مثبت در قبال خواهد داشت.

پس از اظهارات مقامات روسی در باره احتمال برگزاری کنفرانس مسکو تا اخیر ماه جاری میلادی برخی از اعضای شورای عالی صلح می‌گویند که این کنفرانس نتایج مثبت در پی خواهد داشت.

محمد امین وقاد یک عضو این شورا روز شنبه به رادیو آزادی گفت، اگر در برگزاری این کنفرانس خواست حکومت افغانستان به گونه کامل در نظر گرفته شود بدون شک در راستای تامین صلح در این کشور مفید خواهد بود.

محمد امین وقاد
محمد امین وقاد

او افزود:

"حالا اگر این خلا پُر شود و کنفرانس در مسکو طوری که قبلاً در مورد چگونگی آن صحبت شده برگزار گردد، نتیجه خوب خواهد داشت و ما نیز از برنامه‌های که بگونه مثبت پیش برده می‌شود استقبال می‌کنیم."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ضمیر کابلوف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفته که احتمال دارد کنفرانس مسکو در رابطه به صلح افغانستان تا اخیر ماه اکتوبر برگزار گردد.

رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند که آقای کابلوف در مورد زمان دقیق برگزاری این کنفرانس و این که کی‌ها در آن اشتراک خواهند کرد ابراز نظر نکرده‌است.

نشست مسکو در مورد صلح افغانستان که قرار بود در چهارم ماه سپتمبر برگزار گردد به خواست حکومت افغانستان به تعویق انداخته شد.

حکومت افغانستان تأکید دارد که نشست‌ها در باره روند صلح این کشور باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها برگزار گردد.

وزارت خارجه افغانستان در باره سخنان تازه آقای کابلوف در باره احتمال برگزاری کنفرانس مسکو ابراز نظر نکرد و طالبان نیز تا هنوز در مورد اشتراک یا عدم اشتراک شان در این نشست چیزی نگفته اند.

اما پیش از این گفته شده که طالبان در این نشست اشتراک می‌کنند و از امریکا و کشورهای منطقه به شمول افغانستان نیز خواسته شده بود تا در این نشست اشتراک نمایند.

در این حال انتظار خادم از کارشناسان روابط بین الملل با اشاره به شرایط موجود می‌گوید که حالا امریکا و روسیه پی برده که تامین صلح در افغانستان به نفع آنان است.

انتظار خادم
انتظار خادم

او افزود:

"پروسه صلح افغانستان به حالت رسیده که امریکا خواستار آن است و منافع روسیه نیز در آن نهفته است، حالا این کنفرانس باید برگزار شود بخاطری که امریکا، روسیه و حکومت و ملت افغانستان به این نتیجه رسیده اند که صلح این کشور به نفع شان است نه مخالفت و جنگ در افغانستان."

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در نزدیک به دو هفته اخیر با مقامات برخی از کشورهای منطقه در مورد پروسه صلح این کشور گفتگو کرده‌است.

آقای خادم با توجه به این موضوع می‌گوید که تلاش‌ها نسبت به هر زمان دیگر برای تأمین صلح در افغانستان بیشتر شده و این نشان می‌دهد که پروسه صلح این کشور به موفقیت خواهد رسید.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG