لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

خروج زود هنگام نیروهای خارجی از افغانستان و پیامدهای آن!


هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که هرگاه نیروهای خارجی در کوتاه مدت افغانستان را ترک گویند امکان زیاد وجود دارد که این کشور یکبار دیگر به لانه‌های تروریستان مبدل شده و امنیت جهانی را تهدید کند.

آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز یکشنبه ۲۲ میزان ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت که هرگاه ایالات متحده امریکا بدون غور این فیصله را کند، با توجه به وضعیت فعلی ممکن نظام افغانستان سقوط کند.

آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان
آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"هرگاه نیروهای خارجی در کوتاه مدت از افغانستان بیرون شوند، این بالای وضعیت در افغانستان تأثیر منفی خواهد داشت، مداخله کشورهای همسایه بیشتر شده و امکان دارد که نظام افغانستان هم در زمان کم سقوط کند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که به تازه‌گی یکبار دیگر طالبان مسلح در ملاقات با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روی بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرده‌اند.

موضوعی‌که در گذشته به تکرار از سوی این گروه به‌خاطر آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان مطرح شده‌است.

در این حال سید اکبر آغا یکی از مقامات پیشین رژیم طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان هر چند بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را یک خواست بجا می‌داند اما می‌گوید که بیرون شدن این نیروها در کوتاه مدت نتیجه خوب نخواهد داشت.

سید اکبر آغا یکی از مقامات پیشین رژیم طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان
سید اکبر آغا یکی از مقامات پیشین رژیم طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان

وی افزود:

"من می‌گویم بیرون شدن نیروهای خارجی در کوتاه مدت ممکن یک اندازه عواقب بد داشته باشد، اما خبر خوب این خواهد بود که امریکایی‌ها وقت مشخص را برای بیرون شدن‌شان معلوم کنند و به این نیاز هم دیده می‌شود."

این در حالیست که در یک سروی تازه ایالات متحدۀ امریکا مشخص شده‌است که ۴۹درصد امریکایی‌ها از جنگ افغانستان ناراضی اند و تقاضای بیرون شدن نیروهای‌شان از این کشور را کرده‌اند، اما ۳۴ درصد دیگر از این جنگ راضی معلوم می‌شوند.

شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند که هرگاه جامعه جهانی نیرو‌های شانرا بدون مشوره با حکومت و مردم افغانستان از این کشور بیرون کند، یک خلاء به وجود می‌آید.

حاجی سید داود یکی از این کارشناسان در رابطه می‌گوید که طالبان نیز این موضوع را درک کرده‌اند.

حاجی سید داود کارشناس سیاسی
حاجی سید داود کارشناس سیاسی

​وی افزود:

"امکان دارد که امریکایی‌ها و طالبان به تفاهم برسند، اما این تفاهم بیرون شدن امریکایی‌ها در کوتاه مدت نخواهد بود، تاجای که من جانب طالبان را مطالعه کرده‌ام و می‌بینم، آن‌ها هم به این آگاه اند که هرگاه امریکایی‌ها به زودی بیرون شوند در افغانستان یک خلاء بوجود می‌آید."

لویه جرگه مشورتی افغانستان پیمان امنیتی و دفاعی با امریکا را تصویب کرده و این پیمان در روزهای نخست حکومت محمد اشرف غنی امضا گردید که به اساس آن برای نیروهای امریکایی به شکل قانونی اجازه حضور در افغانستان داده شده‌است.

حاجی سید داود کارشناس افغان می‌گوید که اداره دونالدترمپ و دموکرات‌ها در امریکا می‌خواهند که پس از بوجود آمدن یک حکومت مقتدر در افغانستان نیروهای‌شان را از این کشور بیرون کنند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG