لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


سندی مارننیگ هرالد

روزنامه سندی مارننیگ هرالد چاپ آسترالیا در شمارۀ اخیر خود با اشاره به مذاکرات اخیر بین ایالات متحدۀ امریکا و طالبان می‌نویسد، رهبران طالبان می‌خواهند به گفتگو با زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای مصالحه در افغانستان، ادامه دهند.

روزنامه به اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اشاره کرده که گفته‌است، در جریان این گفتگو که روز جمعه در شهر دوحه در قطر صورت گرفت، در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان و شیوه‌های حل صلح آمیز جنگ در این کشور صحبت گردید و موافقت شد، تا این‌گونه نشست‌ها ادامه یابند.

زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای مصالحه در افغانستان در جریان مسافرت ده روزه‌اش بر علاوه قطر که دفتر طالبان در آنجا مستقر است به کشورهای امارات متحدۀ عربی، عربستان سعودی، پاکستان و افغانستان نیز سفر کرده‌است.

روزنامه سندی مارننیگ هرالد می‌نویسد، آقای خلیل‌زاد روز شنبه بار دیگر به کابل سفر کرد و معلومات در مورد سفرها و ملاقات‌هایش را با رهبران حکومت افغانستان شریک ساخت.

دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل در یک مقاله تحلیلی به حمله بر یک گردهمایی کمپاین انتخاباتی یک نامزد ولسی جرگه افغانستان پرداخته، در بخشی از آن می‌نویسد، روز یکشنبه مقامات تعداد تلفات حملۀ را که در ولسوالی رستاق ولایت تخار صورت گرفت، حداقل ۲۲ تن گزارش دادند.

به نوشته روزنامه هراس از آن وجود دارد که الی روز شنبه آینده که انتخابات پارلمانی افغانستان برگزار خواهد شد، این گونه حملات افزایش یابد.

روزنامه دیلی میل می‌نویسد، تا اکنون در نتیجه خشونت‌ها در جریان کمپاین‌های انتخاباتی، ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند.

گرچه مسئولیت حمله اخیر در تخار را تا اکنون کسی یا گروهی به عهده نگرفته است، ولی طالبان تهدید کرده‌اند که پروسه انتخابات را مختل می‌سازند.

لانگ وار ژورنال

نشریه امریکایی لانگ وار ژورنال نیز در مورد جنگ افغانستان مقالۀ را نشر کرده، در بخشی از آن می‌نویسد؛

طالبان روز شنبه ادعای تصرف دو ولسوالی را در ولایات پکتیکا و سمنگان کردند، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک اعلامیه ارسالی به رسانه‌ها گفت، ولسوالی خوشامند را در پکتیکا تصرف کرده‌اند.

مقامات افغان این ادعا را رد کرده، اما برخوردهای شدید بین نیروهای افغان و طالبان مسلح را در آن منطقه تأیید کرده‌اند.

نشریه لانگ وار ژورنال می‌نویسد، طالبان هم‌چنان گفته‌اند که ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان را نیز تصرف کرده و به نیروهای افغان تلفات سنگین را وارد کرده‌اند.

به نوشته نشریۀ لانگ وار ژورنال، گرچه مقامات امریکایی ادعا می‌کنند که طالبان سراسیمه شده‌اند و توانایی حملات را از دست داده‌اند، اما دیده می‌شود که آن‌ها هنوز هم در حالت تعرضی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG