لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

آرمان ملی: به ضمانت بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان ضرورت است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی پروسه صلح در افغانستان تبصره کرده‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که پاکستان کشوری است که در طول تاریخ روابط با افغانستان به مثابه دست راست دسیسه گران بیرونی برای دولت کابل کار کرده و درد سرهای فراوانی را نیز به بار آورده‌است در برابر این نقش ابزار بی بهره نیز نمانده و از تصاحب جغرافیای افغانستان گرفته تا دریافت پول نقد، قیمت این کار برای دولت اسلام آباد بوده‌است.

روزنامه نوشته که روز گذشته، نیروهای پاکستانی در آخرین تجاوز خود به خاک افغانستان سعی بر این داشتند تا در مسیر خط دیورند، سیم‌های خاردار را وصل کنند که با دفاع و ممناعت نیروهای امنیتی افغانستان مواجه شدند و در این بین آتش جنگ نیز بین آن‌ها رد و بدل شد.

روزنامه در اخیر سرمقاله‌اش نوشت که آیا پاکستان پهلوی راستی را در سیاست‌های خویش اختیار خواهد کرد یا کماکان به منزلۀ ماری در درون آستین دولت مردان کابل جا گرفته و هر زمانی‌که لازم بداند زهر خویش را خالی می‌کند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که ضرورت ضمانت بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان لازم است.

روزنامه نوشته که روزنۀ نو برای صلح افغانستان کشوده شده‌است، از این روزنه می‌توان با خوشبینی‌‌های محتاطانه به آینده نگریست که در آن جنگ ۴۰ ساله در این کشور به پایان رسیده‌است.

در ادامه آمده که این روزنه زمانی کشوده شده که امریکا به پاسخ طالبان برای آغاز گفتگوهای رو در رو چراغ سبز نشان داد.

پس از آن بود که یک دور گفتگوها در قطر میان امریکا و طالبان تحقق یافت که فقط در آن توافق شد تا این گفتگوها ادامه یابد.

در ادامه گفته شده حالا که امریکا و طالبان این روند را شروع کرده‌اند، باید با دقت در این مورد اظهار نظر کرد و مطالبات مردم افغانستان را ابراز داشت، اگر گفتگوها برای رسیدن به صلح با اراده سیاسی طرفین ادامه یابد، در قدم اول دولت کنونی که محصول جان فشانی‌های مردم ماست در این روند شامل گردد و این را نباید فراموش کرد که دولت کنونی یکی از طرف‌های جدی این مسئله است.

در اخیر سرمقاله نوشته شده که در حال حاضر طالبان یکی از پیش شرط‌های شان خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان است. طالبان در آن صورت از مفاد توافقات واقعاً حمایت خواهند کرد؟

از این روست که ضمانت‌های بین‌المللی باید یکی از مواد مندرج در هر گونه توافق میان سه طرف باشد در غیر آن طالبان پس از بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان با وحشی‌گری تمام، جنگ را برای دست‌یابی به قدرت یک جانبه ادامه خواهند داد.

مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش نوشته که دیدار مشارو وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان با طالبان در قطر یک بار دیگر برای مردم امید و ارمغان صلح را داده‌است.

روزنامه نوشته اگر امریکاییان در امر همکاری و حمایت از پروسه صلح افغانستان صادق باشند بدون شک که پایان تلاش‌ها منتج به نتایج مثبت خواهد شد.

انیس

روزنامه دولتی انیس در سخن انیس نوشته که دولت افغانستان را در راه رسیدن به صلح دایمی صادقانه کمک نمائید.

روزنامه نوشته که زلمی خلیل‌زاد مشارو وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان از چندی بدین‌سو تلاش‌هایش را در این راستا آغاز کرده‌است و از ادامه حمایت و تلاش‌اش در این راستا به مقامات افغانستان اطمینان داده‌است.

XS
SM
MD
LG