لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

دونالد ترمپ: پوتین شاید در کشتن مخالفانش دخیل باشد


رئیس جمهور امریکا می‌گوید رئیس جمهور روسیه شاید در کشتن مخالفان سیاسی‌اش دست داشته باشد.

دونالد ترمپ دیشب در یک گفتگوی تلویزیونی هم‌چنان گفت مداخله روسیه را در انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش امریکا رد کرده نمی‌تواند.

ترمپ در بخش دیگری اشاره به این داشت که شاید جیم متیس وزیر دفاع امریکا از وظیفه‌اش کنار رود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی‌اس که قبلاً ثبت شده بود و دیشب (چهاردهم اکتوبر) پخش شد، در پاسخ به این سؤال که آیا با آن ادعا‌ها موافق است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کشتن منتقدانش دسته داشته گفت: شاید پوتین در چنین قتل‌ها دخیل بوده باشد.

دونالد ترمپ در پاسخ به پرسشی که در مورد پوتین و هدف قرار دادن مخالفانش مطرح شد، چنین گفت:

" احتمالاً بلی. هدفم شاید است. اما من به معلومات بریتانیایی‌ها اتکا می‌کنم. اما این کارها در کشور ما صورت نگرفته‌است."

با آن‌که شماری زیاد از منتقدان پوتین با مسمومیت‌های مظنون و سایر طریقه‌های مرموز کشته شده‌اند، اما به صورت فوری معلوم نیست که اشاره ترمپ در مورد دستن داشتن رئیس جمهور روسیه به کدام قتل‌ها بود.

  • دستکاری چین و روسیه در انتخابات امریکا

در گفتگوی سی بی‌اس، از دونالد ترمپ در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پرسیده شد. او تأیید کرد که مسکو در انتخابات دو سال پیش دست کاری کرده و در کنار روسیه، چین هم در انتخابات مداخله‌های داشته‌است.

اظهارات ترمپ در حالی صورت می‌گیرد که اداره‌های استخبارات امریکا و کمیته خاص بررسی تقلب‌های انتخاباتی گفته‌اند، روسیه با یک کمپاین گسترده در شبکه‌های اجتماعی و هک کردن اسناد حزب دموکرات، برای دست کاری در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترمپ، تلاش کرده بود. روسیه این اتهام‌ها را رد می‌کند.

  • متیس شاید کنار رود
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا

دونالد ترمپ در گفتگوی دیشب از اعتماد بالای کابینه‌اش سخن زد اما در مورد جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفت: "مطمئین نیست که متیس در وظیفه‌اش بماند." به باور ترمپ، امکان دارد وزیر دفاع امریکا از وظیفه‌اش کنار رود.

وی گفت:

" من با جیمز متیس وزیر دفاع امریکا روابط نیک دارم. دو روز پیش با هم غذا خوردیم. روابط خوبی با او دارم. شاید او کارش را ترک کند. اما اگر می‌خواهید واقعیت را بدانید، او اندکی دموکرات است. با این همه، متیس انسان خوبی است. شاید کارش را ترک کند. هر کسی وظیفه‌اش را ترک می‌کند. این‌جا واشنگتن است."

با آن‌که به جیمز متیس به چشم مستقل‌ترین عضو کابینه ترمپ دیده می‌شود اما در عین حال او در وزارتی که بیشترین تغییرات را تجربه کرده، تا حالا ثابت مانده‌است.

در مورد متیس گفته می‌شود که او در قصر سفید توازن با رئیس جمهور را حفظ کرده و برای روابط نیک امریکا با متحدین ناتو تلاش داشته‌است.

شماری از متحدین غربی به همین دلیل از جیمز متیس ستایش می‌کنند که بر خلاف دونالد ترمپ که برای حفظ و بهبود روابط با روسیه تلاش می‌کند، موضع تُندی را در برابر رئیس جمهور پوتین اختیار کرده‌است.

تهیه: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG