لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

کمیسیون انتخابات: تمامی برنامه‌های عملیاتی، تخنیکی و عملی تکمیل شده‌اند


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تمامی آماده‌گی‌ها برای روز برگزاری انتخابات گرفته شده و بار دیگر تعهد می‌کند که این روند را به گونۀ شفاف برگزار می‌کنند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز سه‌شنبه «۲۴ میزان ۱۳۹۷» در یک نشست مشترک با ناظران داخلی و خارجی، احزاب سیاسی و فعالان مدنی به رسانه‌ها گفت که تمامی برنامه‌های تخنیکی و عملیاتی این روند به پایان رسیده‌اند.

وی گفت:

"تمامی برنامه‌های تخنیکی، عملیاتی و عملی تکمیل شده، در روز شنبه هفته پیش‌رو در ۳۳ ولایت کشور انتخابات ولسی جرگه برگزار می‌گردد، خواست ما از شهروندان کشور این است که با علاقه‌مندی در این روند اشتراک ورزند و به نامزد دلخواه‌شان رأی دهند."

گلاجان عبدالبدیع صیاد

آقای صیاد می‌گوید، انتخابات ۲۸ میزان از چند بُعد با انتخابات گذشته تفاوت دارد و آن این که آنان برای نخستین بار فهرست رأی دهنده‌گان را تهیه کرده‌اند، قلم‌های ویژه شناسایی، رنگ که برای نشانی انگشت از آن استفاده می‌شود و همین‌گونه از سیستم بایو متریک در روز برگزاری انتخابات کار گرفته می‌شود.

او گفت با در نظرداشت اوضاع کنونی افغانستان، از این بیشتر چیزی نمی‌توانند.

آقای صیاد از تمامی شهروندان کشور خواست تا اگر نشانۀ از فساد، تخلف و یا تقلب را در روز برگزاری انتخابات مشاهده می‌کنند، کمیسیون را در میان بگذارند.

از سوی دیگر، دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در کابل حضور ناظران داخلی را در این روند مهم می‌خواند.

با این همه در ۲۸ میزان یعنی شنبۀ هفته آینده شهروندان کشور به جز از ولایت غزنی در سرتاسر کشور گواه برگزاری انتخابات خواهند بود، روندی که با روشن شدن نتایج آن، درب ولسی جرگه برای احراز ۲۳۹ کرسی به روی نامزدان باز خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید برای نظارت از این روند ۳۰۰ هزار تن از ناظران داخلی و خارجی ثبت نام کرده‌اند.

این کمیسیون هم‌چنان می‌گوید، به علت‌های گونه‌گون انتخابات در ولایت غزنی برگزار نخواهد شد، اما بر بنیاد قانون انتخابات تا برگزاری انتخابات در این ولایت، نماینده‌گان برحال آن از باشنده‌گان غزنی در ولسی جرگه نماینده‌گی خواهند کرد.

در این میان محمد علی ستیغ رئیس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، برای ثبت شکایات در روز انتخابات، آماده‌گی کامل دارد.

وی گفت:

"برای نخستین بار کمیسیون شکایات انتخاباتی نماینده‌اش را در مرکز‌های رأی‌دهی گماشته‌است، هر آن کسی‌که در روز انتخابات تخلفِ را مشاهده کنند، می‌توانند شکایت‌شان را آنجا ثبت کنند، ان‌شاءالله شکایت آنان محفوظ می‌ماند."

کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌ورزد که نهادهای امنیتی از تأمین روز برگزاری انتخابات برای آنان اطمینان داده‌اند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG