لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

شورای صلح: تلاشها برای آغاز گفتگوهای صلح نسبت به هر زمان دیگر بیشتر شده‌است


در ادامه تلاش‌ها برای آغاز گفتگو با طالبان، شورای عالی صلح سعی می‌کند تا از نظریات و پیشنهادات اقشار مختلف در ساخت یک میکانیزم جامع در رابطه به صلح استفاده کند.

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای این شورا روز سه‌شنبه ۲۴ میزان ۱۳۹۷ در نشست مشورتی با شماری از استادان پوهنتون ها و نماینده های رسانه ها در کابل گفت که این کشور نسبت به هر زمان دیگر به آغاز گفتگوهای صلح نزدیک شده است.

آقای خپلواک می‌گوید، حالا برای تأمین صلح در افغانستان تلاش‌ها بیشتر و گسترده تر شده‌است:

اکرم خپلواک
اکرم خپلواک

"ما امروز بگونه کامل برای ختم مشروعیت جنگ برای تامین صلح فتوای اسلامی و مذهبی داریم و علما و نهاد های اسلامی دراین زمینه اتفاق نظر دارند. دوم جنبه مردمی است، در همه افغانستان حتی مناطق که نا امنی نیز است حمایت از صلح با قوت به میان آمد."

این سخنان در حالی بیان می شود که دیدار زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده های طالبان در قطر تأیید شد.

هم‌چنان آقای خلیل‌زاد در دو هفته اخیر دیدار های با مقامات افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر نیز داشت.

از سوی هم برخی از مقامات شورای عالی صلح افغانستان از دیدارهای غیر رسمی مقامات افغان و طالبان نیز سخن گفته اند.

طالبان تا هنوز در باره دیدار غیر رسمی شان با مقامات افغان ابراز نظر نکرده اما پیش از این همواره تاکید نموده اند که می‌خواهند با امریکا وارد گفتگو شوند.

دراین حال شماری از اشتراک کننده های این نشست درکنار پیشنهادات، انتقادهای را نیز در رابطه به چگونگی تلاش های صلح و ساختار شورای عالی صلح مطرح کردند.

فرامرز تمنا
فرامرز تمنا

فرامرز تمنا یکی از آنان در این مورد گفت:

"من گفته ام که این شورا موفق نمی شود بخاطریکه حکومت از قبل افرادی را در شورای عالی صلح می گمارد که طالب با آنان مشکل دارد و این مشکل تا حالا نیز ادامه دارد و این یکی از بزرگترین موانع فرا راه کار شورای عالی صلح است."

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته که برای تامین صلح در این کشور از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد و حتی حاضر است سرخود را در این راه قربان کند.

این در حالیست که تلاش ها برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان در این اواخر بیشتر شده و این کار امیدواری های را میان مردم نیز به میان آورده است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG