لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

شورای صلح: رئیس جمهور غنی یک تیم ملی مذاکره کننده صلح را تعیین خواهد کرد


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور غنی برای انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده صلح با طالبان با تمام اقشار سیاسی و ملت مشوره می‌کند.

در حالی‌ که گفته می‌شود پروسه صلح در مرحله حساس و حیاتی رسیده‌است، شورای عالی صلح افغانستان نیز می‌گوید که رئیس جمهور غنی برای شروع شدن مذاکرات مستقیم صلح با طالبان یک تیم ملی مذاکره کننده صلح را تعیین خواهد کرد.

اکرم خپلواک رئیس دارالانشای این شورا روز چهارشنبه در نشستی با شخصیت های سیاسی و احزاب گفت، در این زمینه آقای غنی با اقشار مختلف سیاسی و اجتماعی مشوره می‌کند.

اکرم اخپلواک
اکرم اخپلواک

او افزود:

"برای شروع شدن مذاکرات مستقیم صلح، رئیس جمهور غنی با اقشار سیاسی و ملت مشوره می کند و یک تیم قوی و افغان شمول را تعیین می‌کند تا از دولت نماینده‌گی کند و همه افغان در آن سهیم باشند."

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان که اخیراً به کابل سفر کرده بود از طالبان و دولت افغانستان خواست که هیئت‌های مذاکره کننده خود را برای صلح تشکیل دهند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان اخیراً سفرهای جداگانه به کابل، اسلام آباد، ریاض، قطر و دوبی داشت.

دیدار زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان در قطر تائید شد.

بر بنیاد گزارش‌ها، چگونگی متقاعد کردن طالبان به گفتگوهای صلح و تسهیل روند صلح در افغانستان از محورهای گفتگوی آقای خلیل‌زاد با مقام‌های پاکستانی و قطری بوده اند.

از سوی هم محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح در نشستی که برای مشوره با شخصیت های سیاسی و احزاب برگزار گردیده بود، گفت که مذاکره میان نماینده های طالبان و مقامات امریکایی آغاز شده‌است.

کریم خلیلی
کریم خلیلی

وی افزود که از این مذاکره حمایت می‌کند و امیدوارست که این مذاکرات به گفتگوهای بین الافغانی مبُدل شود.

او افزود:

"گفتگو‌های تحریک طالبان با ایالات متحده امریکا آغاز شده و ما آن‌را به فال نیک می‌گیریم و باور مند هستیم که صاحبان اصلی این قضیه افغانستان است."

به گفته آقای خلیلی دیدگاه حکومت و رهبری طالبان بشکل غیر مستقیم تبادله شده و طالبان نیز گفته اند که جنگ راه حل نیست و باید صلح صورت گیرد.

اما رنگین دادفر سپتنا مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان می گوید که در گفتگوهای کنونی میان طالبان و امریکا حکومت افغانستان حضور ندارد و امریکا نمی‌تواند نقش میانجی را ایفأ کند.

در همین حال گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در این نشست گفت که دولت روی طرح جنگ و صلح اتحاد نظر ندارد.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

او افزود:

"متاسفانه که دولت متحد نیست و به اختلافات داخلی سرگرم است وحدت نظر وجود ندارد، تا کنون شواهدی را نمی بینیم که اراده واقعی، طرح واضح و ظرفیت صلح در دولت را نشان دهد."

از سوی هم محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در این نشست گفت که گفتگوهای صلح باید میان طالبان، دولت و احزاب سیاسی صورت گیرد.

وی افزود که طالبان می توانند روی تعدیل قانون اساسی، ایجاد حکومت جدید و خروج خارجی ها بحث کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG