لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

شورای صلح: در نشست مسکو روی برخی میکانیزم مفید برای پروسه صلح بحث می‌شود


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در نشست مسکو در رابطه به برخی میکانیزم‌های مفید برای پروسه صلح این کشور گفتگو خواهد شد.

پس از ابراز نظر تازه مقامات روسی در مورد نشست مسکو در باره صلح افغانستان، شورای عالی صلح می‌گوید، در این نشست بحث‌ها روی تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی متمرکز خواهد بود.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که نشست مسکو زمینه را فراهم خواهد ساخت تا جلو سبوتاژ کننده‌های روند صلح افغانستان گرفته شود.

وی گفت:

"امیدواریم نشست مسکو بزودی برگزار گردد تا بحث که ما داریم و آن تقویت اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای است تقویت شود، یعنی اینکه چگونه از طریق این نشست حامیان اخلال پروسه صلح افغانستان را مورد قرار دهیم تا از اخلال گری این پروسه دست بکشند. ما امیدوار هستیم که تحریک طالبان نیز در این نشست اشتراک نمایند."

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان گفته که کشورهای دعوت کننده تأیید کرده‌اند که در نشست مسکو در باره صلح این کشور اشتراک می‌کنند.

آقای کابلوف در مصاحبه با برخی از رسانه‌ها گفته که در نشست مسکو بر علاوه افغانستان ده کشور به شمول امریکا و نماینده طالبان از دفتر قطر این گروه دعوت شده‌اند.

قرار بود نشست مسکو در باره صلح افغانستان در چهارم ماه سپتمبر برگزار شود اما به درخواست حکومت افغانستان این نشست به تعویق افتاد.

مقامات روسی پیش از این گفته‌اند که این نشست تا اواخر ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

طالبان در مورد اشتراک‌شان در این نشست به تازه‌گی چیزی نگفته‌اند اما پیش از این گفته شده بود که یک هیئت این گروه در نشست مسکو شرکت می‌کند.

در عین حال فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه به روابط مسکو و طالبان اشاره می‌کند و می‌گوید، اگر روسیه بخواهد می‌تواند در روند صلح افغانستان نقش مهمی را ایفا کند.

او افزود:

"طالبان حالا به گروه‌های مختلف تقسیم شده‌اند و هر گروه آنان با کشورهای منطقه بخصوص روسیه روابط خوب دارند، بدون شک اگر روسیه صادقانه وارد عمل شود به فکر من بخش عمده مشکلات افغانستان حل خواهد شد، چون مشکل اساسی ما از طرف کشورهای ابر قدرت منطقه و جهان است."

در مورد برگزاری و اهمیت نشست مسکو در باره صلح افغانستان در حالی سخن زده می‌شود که امریکا نیز در این اواخر تلاش‌ها به هدف آماده ساختن طالبان به گفتگوهای صلح را افزایش داده‌است.

به تازه‌گی زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان با مقامات چندین کشور منطقه و نماینده‌های طالبان در دفتر قطر این گروه دیدار کرد که نتایج آن سازنده و مثبت خوانده شده‌است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG