لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

دیلی تیلیگراف: انتخابات یک آزمون بزرگ برای حکومت افغانستان به شمار میرود


چند روزنامه و نشریه معتبر جهان به انتخابات ولسی جرگه افغانستان و تهدید های امنیتی تمرکز کرده اند.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست به کشته شدن عبدالجبار قهرمان نامزد ولسی جرگه در حمله روز چهارشنبه در هلمند توجه کرده است.

به نوشته روزنامه، آقای قهرمان در آستانهء انتخاباتی که برای ثبات افغانستان مهم دانسته می شود، کشته شد.

واشنگتن پُست از عبدالجبار قهرمان به عنوان یکی از منتقدان سرسخت پاکستان نام برده و گفته است که آقای قهرمان از پالیسی های امریکا در افغانستان نیز انتقاد میکرد.

واشنگتن پُست از عبدالجبار قهرمان به عنوان یکی از منتقدان سرسخت پاکستان نام برده است.
واشنگتن پُست از عبدالجبار قهرمان به عنوان یکی از منتقدان سرسخت پاکستان نام برده است.

در ادامه آمده که انتخابات روز شنبه، یک آزمون بزرگ است که ائتلاف تحت رهبری امریکا، چگونه میتواند دموکراسی را برای تغییر در افغانستان تقویت کند؟

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، انتخابات پارلمانی در افغانستان برای بیش از سه سال به تاخیر افتاد و حالا تهدید های امنیتی و احتمال تقلب از مهم ترین نگرانی ها به شمار میرود.

  • دیلی تیلیگراف

روزنامه بریتانیایی دیلی تیلیگراف هم نوشته که عبدالجبار قهرمان، دهمین نامزد ولسی جرگه بود که در نتیجه رویداد های مرگبار، در آستانه انتخابات روز شنبه کشته شد.

دیلی تیلیگراف:عبدالجبار قهرمان، دهمین نامزد ولسی جرگه بود که در آستانه انتخابات روز شنبه کشته شد.

به نوشته روزنامه، عبدالجبار قهرمان یکی از افراد کلیدی در آخرین روز های رژیم تحت حمایت شوروی سابق در جنوب افغانستان به شمار میرفت و سپس در سال ۱۹۹۳ میلادی کشورش را ترک کرد.

سپس او با سقوط رژیم طالبان دوباره به افغانستان باز گشت و خواهان احراز کرسی در پارلمان افغانستان بود اما به این هدفش نرسید.

دیلی تیلیگراف: اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از نبود پیشرفت در طویل ترین جنگ این کشور در تاریخ، خیلی نا امید شده است.
دیلی تیلیگراف: اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از نبود پیشرفت در طویل ترین جنگ این کشور در تاریخ، خیلی نا امید شده است.

به نوشته دیلی تیلیگراف، انتخابات پیشرو در واقع یک آزمون بزرگ برای حکومت افغانستان به شمار میرود زیرا اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا از نبود پیشرفت در طویل ترین جنگ این کشور در تاریخ، خیلی نا امید شده است.

  • نشریه ستراتفور

نشریه ستراتفور هم در باره انتخابات افغانستان نوشته است.

در عنوان مقاله آمده که انتخابات افغانستان یک راه مملو از موانع به سوی دموکراسی به شمار میرود.

انتظار میرود نتایج ابتدایی انتخابات، در بیستم ماه نومبر، یعنی یک ماه پس از برگزاری انتخابات اعلام شود.

به باور مقاله نویس، انتخابات پیشرو برای دموکراسی افغانستان جنگ زده، یک آزمون است.

ستراتفور نوشته که قرار بود انتخابات ولسی جرگه افغانستان در سال ۲۰۱۵ برگزار شود اما به صورت پیهم به خاطری به تاخیر افتاد که حکومت وحدت ملی نتوانست اصلاحات مهم انتخاباتی را به وقت معین آن به میان آورد.

نشریه استراتفور: انتخابات افغانستان یک راه مملو از موانع به سوی دموکراسی به شمار میرود.
نشریه استراتفور: انتخابات افغانستان یک راه مملو از موانع به سوی دموکراسی به شمار میرود.

در ادامه آمده که پس از سال ۲۰۰۴ میلادی، این سومین انتخابات ولسی جرگه در افغانستان است که در آن ۲۵۶۵ تن برای احراز ۲۳۹ کرسی با هم رقابت میکنند. یازده کرسی دیگر به نماینده های فعلی ولایت غزنی اختصاص داده شده است.

مبارزات و کارزار های انتخاباتی، بیست روز پیش آغاز شد. انتظار میرود نتایج ابتدایی انتخابات، در بیستم ماه نومبر، یعنی یک ماه پس از برگزاری انتخابات اعلام شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که هشت اعشاریه هشت میلیون تن برای رای دهی در انتخابات بیست و هشتم میزان ثبت نام کرده اند.

XS
SM
MD
LG