لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۲
زنان و مردان بامیانی در پای صندوق‌های رای دهی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:43 0:00

زنان و مردان بامیانی در پای صندوق‌های رای دهی

انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان ۱۳۹۷ افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، شماری از زورمندان تلاش کردند تا انتخابات دیروز ولسی جرگه را تحت نفوذ خود قرار دهند ...

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، شماری از زورمندان تلاش کردند تا انتخابات دیروز ولسی جرگه را تحت نفوذ خود قرار دهند.

گلا جان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون امروز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت:

"در برخی مناطق، زورمندان به یونیفورم پولیس هم احترام نکرده خواستند تا با استفاده از قدرت داخل مراکز انتخاباتی شوند و تلاش زیاد کردند تا از سیستم بایومتریک که به منظور شفافیت این روند است استفاده نشود. این همه جداً مورد بررسی قرار می‌گیرد و آن صندوق‌های رأی باطل اعلان خواهند شد."

آقای صیاد تأیید کرد که در برخی مراکز رأی دهی بی نظامی صورت گرفته اما گفت که تلاش نهایی صورت می‌گیرد تا انتخابات ولسی جرگه بگونه شفاف برگزار شود.

معلومات قبلی:

انتخابات امروز ولسی جرگه افغانستان در برخی از مناطق تا هشت شب ادامه و در برخی از مناطق دیگر فردا نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت، در مناطق که کارمندان به مراکز رأی دهی ناوقت رسیدند و یا مشکلات تخنیکی پیش آمد، رأی دهنده‌گان می‌توانند تا هشت شب امروز به پای صندوق‌های رأی دهی بروند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون گفت، در آنعده از مناطق که مراکز رأی دهی تا یک بجه پس از ظهر باز نشدند، انتخابات ولسی جرگه فردا یکشنبه نیز ادامه خواهد یافت.

آقای صیاد افزود:

"در مناطق که کارمندان ناوقت رسیدند و یا حاضر نشدند و یا مشکلات تخنیکی رخ داد، رأی دهنده‌گان می‌توانند تا ساعت هشت شب رأی بدهند. در مناطق که مراکز رأی دهی تا یک بجه پس از ظهر امروز باز نشدند انتخابات ولسی جرگه فردا نیز دوام خواهد کرد."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که این مرکزها هفت صبح باز می‌شوند، اما شماری از مرکزهای رأی دهی در افغانستان امروز شنبه در زمان تعیین شده باز نشدند.

در برخی از مناطق دیگر که مراکز در آن باز شدند، از یک سلسله بی‌نظمی ها چون کار نکردن سیستم بایو متریک، کم بودن اوراق رأی دهی و شامل نبودن نام رأی دهنده‌گان در لیست‌ها گزارش شده است.

  • جزئیات قبلی

مردم در افغانستان امروز شاهد انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان ۱۳۹۷ هستند.

در برخی مناطق مردم ساعت شش صبح در مراکز رأی دهی حضور یافته بودند و انتخابات ساعت ۷ به وقت محلی در برخی سایت‌های انتخاباتی آغاز شد.

این روند امروز ساعت چهار عصر به پایان می‌رسد و شاید تمدید شود.

برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه تدابیر شدید امنیتی از چند روز قبل اتخاذ شده‌است.

این در حالیست که در برخی مناطق انتخابات ولسی جرگه به دلیل نا امنی برگزار نمی‌شود.

در همین‌حال انتخابات ولسی جرگه در غزنی و کندهار به تعویق افتاده است.

رئیس جمهور در یکی از مراکز انتخاباتی این روند را آغاز کرد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت، مردم افغانستان با استفاده از حق رای دهی شان به جامعه جهانی ثابت ساختند که خشونت را نمی پذیرند.

رئیس جمهور غنی که شام امروز که در یک بیانیه تلویزیونی در رابطه به پایان موفقانه انتخابات ولسی جرگه صحبت می کرد، همچنان افزود:

"شما با استفاده از حق رای دهی تان به جامعه جهانی نشان دادید که خشونت را نمی پذیرید و اراده خود را بخاطر دموکراسی ثابت کردید به طالبان نشان دادید که این مردم را کسی از راه زور و جبر کنترول نمی تواند."

رئیس جمهور اشرف غنی همچنان از نیرو های امنیتی افغان سپاس‌گذاری کرد که در تامین امنیت مراکز رای دهی جداً تلاش کردند.

پیغام رئیس جمهور محمد اشرف غنی در رابطه به پایان موفقانۀ انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان ۱۳۹۷ در افغانستان.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید صندوق های مراکز که از سوی زورمندان پُر شده است را پس از یک بررسی دقیق باطل اعلام می‌کنند.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مداخله زورمندان در روند انتخابات ولسی جرگه را یک مسئله نگران کننده خوانده و می‌گویند در برخی از مراکز افراد زورمند تلاش کرده اند تا صندوق‌ها را به نفع خود شان پُر نمایند.

اما گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز یکشنبه در یک نشست خبری ضمن خبر دادن از آغاز برخی مراکز مسدود مانده به روز ۲۸ میزان تأکید کرد که این صندوق‌ها را به گونه جدی بررسی می‌کنند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"در اکثر مناطق زورمندان به زور خواستند که به مراکز داخل شوند و به زور کوشش کردن که از سیستم بایومتریک که شفافیت را به وجود میآورد استفاده نشود به زور بالای کارمند فشار آورده اند که بدون بایومتریک به آنان اجازه دهند تا رای بدهند، همه این‌ها انشاالله به گونه دقیق بررسی شده و آن صندوق باطل اعلام می‌گردد."

آقای صیاد این موضوع را حین داده معلومات در مورد برگزاری انتخابات در ۲۵۳ مرکز که به روز شنبه مسدود مانده بودند ارائه کرده گفت با وجود کمی و کاستی‌های که وجود داشت آنان توانستند انتخابات را مدیریت خوب کنند.

آقای صیاد گفت که در روز دوم انتخابات یعنی به روز یکشنبه از جمله ۴۰۱ مرکز مسدود باقی مانده در روز ۲۸ میزان تنها ۲۵۳ مرکز آن به روی رای دهنده‌گان باز شده و بقیه به سبب تهدیدات بلند امنیتی باز نشده اند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات یکی از عوامل مسدود ماندن مراکز در روز شنبه را عدم حضور معلمین خواند که قبلاً به آنان آموزش داده شده بود اما به گفته وی اکثر معلمین به مراکز حضور نیافتند.

آقای صیاد در مورد شمارش آرا در مراکز که روز گذشته باز شده بودند گفت که شمارش آرای هشتاد در صد صندوق‌ها تکمیل شده و بیست درصد باقی مانده تا اخیر امروز تکمیل خواهد شد.

وی در مورد انتقال صندوق‌های رای دهی گفت که روند انتقال صندوق‌ها از ولسوالی‌ها به مراکز ولایات و از ولایات به کابل آغاز شده است.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات در انتخابات روز ۲۸ میزان بیش از ۳ میلیون تن رای دادند.

یوسف رشید

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این نهاد به روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت:

"فیفا به عنوان یگانه نهاد انتخاباتی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که اگر آماده گی ندارید انتخابات را ده روز به تاخیر بیندازید ولی بد بختانه کمیسیون برای ما این وعده را دادند که ما آماده استیم هیچ مشکلی وجود ندارد اما اینها در قسمت ارسال دستگاه ها، مواد انتخاباتی مشکل دارند امروز هم در بعضی از مناطق که انتخابات جریان دارد اینها آماده نبودند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید برخی از نهادها و افراد مغرض اذهان مردم را نسبت به پروسه مغشوش ساخته و تلاش میکنند تا کار کرد کمیسیون را مورد سوال قرار دهند.

مسئولان کمیسیون می‌گویند آنها انتخابات را به صورت موافقانه برگزار کرده و مردم به صورت گسترده در انتخابات شرکت داشتند.

گزارش: جاوید حسن زاده

صندوق‌های رای در روز دوم انتخابات ولسی جرگه در خوست و پکتیکا

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG