لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

روند انتخابات در بلخ با یک ساعت تاخیر و حملات طالبان آغاز شد


انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در ولایت بلخ در بعضی از مراکز با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد و در بیش از پنج ولسوالی این ولایت با نا امنی‌ها و حملات طالبان مسلح همراه بود.

ساکنان ولایت بلخ از کمبود اوراق رای دهی در مراکز انتخاباتی شکایت داشته و می گویند لیست ثبت نام رای دهنده‌گان در بعضی از مراکز وجود ندارد و یا هم اشتباهی به سایر مراکز دیگر فرستاده است که این روند را با مشکل مواجه ساخته است.

دو تن از رای دهنده‌گان در مرکز رای دهی سلطان راضیه بلخ، در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"اسم من قیام الدین است، پروسه رای دهی در مراکز انتخاباتی مزارشریف با یک ساعت تاخیر آغاز شد. در شماری زیادی مراکز لیست ثبت نام رای دهنده‌گان به محلات رای دهی نرسیده است و یا هم اشتباهاً به سایر نقاط انتقال یافته اند."

"من صمیم هستم، در چندین ولسوالی‌های بلخ از جمله چهار بولک طالبان بر مراکز رای دهی حملات مسلحانه کرده اند و در چمتال بالای یک مرکز رای دهی انفجار صورت گرفت."

برخی از نامزدان انتخابات پارلمانی افراد مسلح غیر مسئول و چهره‌های سیاسی پر نفوذ را به ایجاد نا امنی‌های دستوری متهم می کنند.

گل الرحمن همدرد یکی از کاندیدان در بلخ به این باورست:

"نا امنی‌ها در ساحات پشتون نشنین در روز انتخابات دستوری است و در آن افراد زورمند و با نفوذ خاصتاً والی سابق بلخ عطا محمد نور مستقیم دخیل است."

با این حال محمد اسحاق رهگذر والی بلخ می گوید که نیرو های امنیتی در سرتاسر این ولایات موظف به تامین امنیت مراکز رای دهی هستند و به هیچ گروه اجازه مختل ساختن روند انتخابات را نمی دهد.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ می گوید که طالبان مسلح در ولسوالی‌های چهاربولک، چمتال تحرکات مسلحانه داشته، اما این فعالیت آنان باعث مانع حضور مردم در پروسه انتخابات نشده است.

آقای قادری گفت:

"طالبان در ولسوالی چمتال در یک مرکز رای دهی انفجار میان انجام دادن که تلفات در پی نداشت و در ولسوالی چهاربولک بر مراکز رای دهی با شلیک‌های مرمی انجام داده است که این تحرک آنان مانع حضور مردم در انتخابات نشده است."

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات در بلخ که از جمله ۳۱۵ مرکز رای دهی در ۲۸۰ مرکز آن به مردم استیکر‌های انتخاباتی توزیع شده است و اکنون به دلیل افزایش نا امنی‌ها و تهدیدات امنیتی تنها در ۲۵۲ مرکز رای دهی مردم به کاندیدان مورد نظر خود رای می دهد و سایر مراکز مسدود هستند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG