لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۳

مردم به استثنای غزنی و کندهار در دیگر ولایات در انتخابات سهم گرفتند


برگزاری انتخابات در ولایت بامیان
برگزاری انتخابات در ولایت بامیان

محمد اشرف غنی صبح روز شنبه به نامزد مورد نظر اش در انتخابات ولسی جرگه رأی داد.

آقای غنی در لیسه امانی در کابل رفته و با استعمال رأی خود این پروسه را رسماً آغاز کرد.

رئیس جمهور این را یک لحظه تاریخی خوانده و گفت که حالا بی‌باوری به باور، شک به یقین و انتقاد به همکاری مبدل شده‌است.

آقای غنی در مورد بیشتر گفت:

رئیس جمهور غنی در انتخابات ولسی جرگه افغانستان به کاندید مورد نظر اش رأی داد.
رئیس جمهور غنی در انتخابات ولسی جرگه افغانستان به کاندید مورد نظر اش رأی داد.

"رأی یک امانت است که ما آنرا استفاده می‌کنیم و به اساس این امانت از هر کاندید می‌خواهیم که قوانین ما را در ولسی جرگه تصویب کنند و در خانه ملت از مردم نماینده‌گی نمایند."

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز به یکی از مراکز رأی‌دهی رفته و رأی خود را استعمال کرد.

آقای عبدالله گفت که هر چند در آغاز، پروسه رأی‌دهی با مشکلات همراه بود اما از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که به آن توجه نماید.

عبدالله عبدالله حین انداختن رأی در صندوق در انتخابات ولسی جرگه افغانستان
عبدالله عبدالله حین انداختن رأی در صندوق در انتخابات ولسی جرگه افغانستان

وی این را نیز گفت که دشمنان تلاش کردند که مردم را از شرکت در این پروسه منع کنند اما به گفته وی، مردم در این روند سهم فعال گرفته به مخالفان جواب رد دادند.

این در حالیست که این روند در کابل با برخی از مشکلات امنیتی و تخنیکی به همراه بود.

با تأخیر گشایش یافتن مراکز، عدم بلدیت کارمندان به سیستم بایومتریک، حاضر نبودن کارمندان در زمان معین، نامنظم بودن لیست رأی‌دهندگان، کمبود اوراق رأی‌دهی در برخی مراکز، مواردی بودند که این روند را با مشکل روبرو کرده بود.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز یک سلسله مشکلات در این پروسه را می‌پذیرد اما می‌گوید که مراکزی که با تأخیر باز شده تا ساعت هشت شب رأی‌دهی در آن‌ها ادامه دارد و مراکزی که بیخی باز نشده‌اند فردا یکشنبه در آن‌ها رأی‌دهی صورت می‌گیرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت که مراکزی که با تأخیر باز شده‌اند تا هشت شب روند رأی‌دهی در آن‌ها ادامه می‌یابد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

آقای صیاد گفت:

"۹۲ درصد مراکز ما در انتخابات امروز فعال بود و فقط هشت فیصد مراکز مسدود بوده و یا مشکلات اداری و تخنیکی داشته‌اند وب ه همین خاطر انتخابات در آن‌ها برگزار نشد، پائین‌ترین رأی‌دهی در فاریاب و بلند‌ترین رأی‌دهی در کابل انجام شده‌است که تقریباً شش صد و سی و هشت هزار تن به اساس گزارشی که از ساعت دوازده تا دوبجه امروز برای ما رسیده رأی داده‌اند."

آقای صیاد این را نیز گفت که از جمله ۴۹۰۰ مرکز در افغانستان ۳۷۱ مرکز آن به اثر عوامل مختلف مسدود مانده‌اند که به روز یکشنبه در آن‌ها انتخابات برگزار می‌گردد.

در همین حال کمیسیون شکایات انتخاباتی بالای پروسه رأی‌دهی و موجودیت مشکلات در این روند انگشت انتقاد گرفته و می‌گوید که به اساس شکایت‌های رسیده به آنان بسیاری از مراکز رأی‌دهی با سه تا چهار ساعت تأخیر باز شده‌اند.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون در یک نشست خبری هم‌چنان گفت که باز نشدن برخی مراکز تا سه بجه روز، فعال نشدن سیستم بایومتریک در برخی از مراکز و رسیدن مواد حساس با تأخیر، مشکلات دیگری بود که در مورد به آنان شکایات رسیده‌است.

اشتراک زنان در انتخابات ولسی جرگه در ولایت فاریاب
اشتراک زنان در انتخابات ولسی جرگه در ولایت فاریاب

آقای روحانی گفت که همین مشکلات مشروعیت و شفافیت انتخابات را تحت سؤال قرار داده‌است.

شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی نیز با اشاره به برخی از مشکلات در روند انتخابات به کمیسیون انگشت انتقاد می‌گیرند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان یا فیفا به رادیو آزادی گفت که آن‌ها قبلاً این مشکلات را پیش‌بینی کرده بودند اما کسی به صدای‌شان گوش نداد.

روند رأی‌دهی در کابل شاهد برخی از مشکلات امنیتی نیز بود که به اثر آن به شماری از مردم تلفات وارد گردید.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان در صحبت با رادیو آزادی وقوع برخی رویداد‌ها را در شهر کابل تأیید کرد اما گفت که آن‌ها سرگرم جمع آوری شمار تلفات استند و رقم درست را بعداً با رسانه‌ها شریک می‌سازند.

وزارت داخله افغانستان از انفجارها در دو منطقه این شهر خبر داده و می‌گوید که به اثر آن یک پولیس کشته شده و دو فرد ملکی زخم برداشته‌اند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

نجیب دانش سخنگوی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما در کابل جلو چند رویداد را گرفته‌ایم، یک موتر مشکوک کشف شده، دو تن متهم بازداشت شده‌اند و ما مصروف جمع آوری تعداد تلفات این رویداد‌ها استیم و معلومات دقیق را بعداً با رسانه‌ها شریک می‌سازیم."

اما به اساس گزارش‌ها در مناطق مختلف شهر کابل ۱۹ انفجار صورت گرفته که تلفاتی را هم در پی داشته‌است.

شفاخانه ایمرجنسی کابل در صفحه رسمی تویترش خبر داده‌است که در اثر انفجارها در روز انتخابات ۳۷ زخمی به این شفاخانه انتقال داده شده که پس از تداوی ابتدایی دوباره مرخص شده‌اند.

مسئولان این شفاخانه از کشته شدن یک طفل نیز خبر داده‌اند.

در همین حال داکتر محب الله زیرک مسئول وزارت صحت عامه افغانستان به رادیو آزادی گفت در نتیجه رویداد‌های امروز ۳ تن کشته و۲۵ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

اما وزارت داخله آنرا تأیید نمی‌کند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که هزارها نیروی امنیتی در تمام افغانستان امنیت این پروسه را تأمین کرده و به مردم اطمینان می‌دهد که به دل جمع به مراکز رأی‌دهی رفته و رأی شانرا به کاندید مورد نظر شان استعمال نمایند.

قابل یاد آوریست که ۸.۸ میلیون تن برای شرکت در روند رأی‌دهی ثبت نام کرده‌اند که از جمله سه میلیون‌شان را زنان تشکیل می‌دهد.

در انتخابات ولسی جرگه ۲۵۶۶ کاندید با هم رقابت می‌کنند که در میان این کاندیدان حدود ۴۰۰ تن‌شان را زنان تشکیل می‌دهد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG