لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

انعکاس برگزاری انتخابات ولسی جرگه افغانستان در برخی روزنامه‌های جهان!


بسیاری از نشریه‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی مطالب و مقاله‌های را در مورد انتخابات ولسی جرگه افغانستان نشر کرده‌اند.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز نوشته‌است که افغان‌ها با وجود نگرانی‌های امنیتی و تشویش از تقلب و تخطی در انتخابات، به مرکزهای رأی‌دهی رفتند و رأی دادند.

به نوشته این روزنامه، مردم به تهدیدات طالبان مسلح توجه نکردند و دیروز در انتخابات ولسی جرگه اشتراک کردند.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان برای سه سال به تأخیر افتاده بود.

مردم به روز شنبه ۲۰ اکتوبر در انتخابات ولسی جرگه افغانستان در حالی اشتراک کردند که طالبان هشدار داده بودند مانع این انتخابات می‌شوند و از سوی دیگر داعش در ماه‌های اخیر مسئولیت برخی از حمله‌های خونین را درین کشور به دوش گرفته است.

حدود هفتاد هزار نیروی امنیتی افغان برای تأمین امنیت انتخابات توظیف شده بودند.

پس از اعلان فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه افغانستان، ده تن ازین نامزدان در ولایت‌های مختلف کشته شده‌اند.

به نوشته روزنامه، یک سوم مرکز های رأی‌دهی در مناطقی که در کنترول طالبان اند و یا این گروه نفوذ دارند، بسته بودند.

برگزاری انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار پس از کشته شدن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار برای یک هفته به تأخیر افتاد.

این انتخابات بنابر برخی مشکلات، دیروز در ولایت غزنی نیز برگزار نشد.

در مطلب روزنامه نیویارک تایمز به برخی هرج و مرج و بی نظمی در روند رأی‌دهی نیز اشاره شده‌است به طور مثال باز نشدن به موقع مرکز های رأی‌دهی، غیر فعال بودن دستگاه‌های بایومتریک در شماری از مرکز ها و محلات رأی‌دهی و مشکلات در فهرست رأی دهنده‌ها.

گاردین

گاردین روزنامه بریتانیایی می‌نویسد که از رویداد های متعدد امنیتی در جریان انتخابات دیروز در افغانستان گزارش شده‌است.

به نوشته این روزنامه، مشکلات تخنیکی در شماری از مرکز های رأی‌دهی در هرات، ارزگان، کابل و بعضی از ولایت‌های دیگر موجود بود.

در مطلب این روزنامه آمده‌است که برخی از رأی دهنده‌ها در ولایت ارزگان که زیاد انتظار کشیده بودند به‌خاطر غیر فعال بودن دستگاه‌های بایومتریک به تشویش بودند، می‌خواستند که این دستگاه‌ها را بشکنند و در پیوند به آن از بازداشت ۱۵ تن خبر داده ‌شده‌است.

به نوشته گاردین، هدف استفاده از سیستم بایومتریک در افغانستان که قبلاً درین کشور کار گرفته نشده‌است، جلوگیری از تقلب در انتخابات است.

در زمینه استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات ۲۸ میزان در افغانستان در حالی فیصله شد که به برگزاری انتخابات ولسی زمان اندک باقی مانده بود.

روزنامه به نقل از برخی شرکای بین‌المللی افغانستان که به پروسه انتخابات این کشور کمک می‌کنند نوشته‌است که برای تنظیم سیستم بایومتریک و تجربأ استفاده این سیستم فرصت کافی موجود نبود.

مردم در افغانستان با وجود مشکلات در بسیاری از مرکز های رأی‌دهی، امیدوار اند که این انتخابات به بهبود زنده‌گی شان کمک کند.

XS
SM
MD
LG