لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

برگزاری انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان در ولایات‌ شمال کابل به مردم رضایت بخش است


انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان در ولایات‌ شمال کابل به گونه به انجام رسید که این پروسه ملی برای مردم در این ولایات‌ تاحدی رضایت بخش است.

در ولایت پروان، شروع رای دهی در مراکز و محلات رای دهی همراه با تاخیر و مشکلات تخنیکی بود اما برای شماری از باشنده‌گان مناطق مختلف این ولایت، مشکلات زیاد تاثیرگذار نبود.

آنان می‌گویند:

"اسم من مریم است به‌خاطر رای دادن آمدیم، صد فیصد از پروسه انتخابات راضی استیم به‌خاطری که تقلب نمی شود خواست من این است که تقلب صورت نگیرد و کسی که شایسته‌اش است وارد پارلمان شود."

"آمنه استم از ولایت پروان بخاطر رای دادن آمدیم و این یک پروسه شفاف است و میخواهم یک وکیل خوب به همین ولایت ما تعیین شود."

در مورد وضعیت عمومی برگذاری انتخابات در پروان مقامت امنیتی این ولایت میگویند این پروسه موفقانه به انجام رسید.

فضل الدین عیار والی پروان در این مورد در صحبت بارادیو آزادی گفت:

"ما در جمله دو نفر زخمی سطحی داشتیم و از مردم ملکی هم در فیرهای پراگنده یک نفر شهید داشتیم و سه نفر زخمی اما از جمله ۱۵۴ سایت یک سایت ما مشکل داشت به دلیل فیرهای پراگنده مردم نتوانست رای بدهند و من مطمئین استم که این مرکز هم فردا به روی مردم ما باز می‌شود."

این اظهارات خوشبینانه در مورد برگزاری انتخابات موفقانه در ولایت پروان در حالی از سوی مسئولین صورت می‌گیرد که مردم از مسئولین دفتر ولایتی تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در پروان از موجودیت مشکلات مدیریتی، مشکلات تخنیکی و بی‌کفیاتی مسئولین دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات ولایت پروان در روند انتخابات مستنداتی را مطرح می‌کنند.

اما امان الله حبیبی مسئول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات ولایت پروان در پاسخ به این اتهامات این گونه پاسخ دارد.

وی گفت:

"بسیار پروسه به شکل خوب پیش رفت ما مشکلات تخنیکی را که در مورد بایومتریک و موارد دیگر دیگر دفعتاً حل کردیم."

با این حال عبدالله عزیزی رئیس امنیت ملی ولایت پروان می‌گوید کسانیکه مرتکب تخلف در جریان انتخابات شده باشند را مورد پیگرد قرار خواهند داد.

او افزود:

"من وعده می‌دهم که تخطی‌های اگر در جریان روز انتخابات صورت گرفته ما به اساس مراقبتی که در ساحه داشتیم، جمع بندی و به کمیسیون محترم انتخابات انتقال می‌دهیم تا حق واقعی مردم شریف ولایت پروان ضایع نشود."

در ولایت کاپیسا موجودیت مشکلات در روند انتخابات همسان با با سایر ولایت‌های شمال کابل بود.

شماری از باشنده‌گان ساحات مرکزی این ولایت می‌گویند:

"مردم دچار یک سلسله مشکلاتی که است از قبیل استیکر است مردم کود‌های که زده اند اشتباه است."

"همی دستگاه‌های بایومتریک هیچ کار نمی کند."

در عین حال ولسوالی‌های اله سای، تگاب و بخشی از ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا به دلیل موجودیت مشکلات امنیتی از برگذاری انتخابات محروم ماندند.

در عین حال ولسوالی‌های اله سای، تگاب و بخشی از ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا به دلیل موجودیت مشکلات امنیتی از برگذاری انتخابات محروم ماندند.

در نتیجه درگیری‌ها میان نیرو های دولتی و مخالفین مسلح دولت در ولسوالی‌های نامبرده یک تن از افراد ملکی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

در ولایت پنجشیر برگذاری انتخابات کاملاً در یک فضای امن و آرامش برگذار شد اما موجودیت مشکلات مدیریتی و مشکلات تخنیکی در جریان پروسه مانند سایر ولایت‌ها به وضاحت وجود داشت.

محمد علم ایزد یار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان و نماینده مردم ولایت پنجشیر در این جرگه در این مورد گفت:

"مردم کاملاً آماده گی دارند من که قریه جات و در مرکز ولایت دیدم هم زنان و مردم همه آمده استند که در انتخابات سهم بگیرند."

محمد علم ایزدیار
محمد علم ایزدیار

همین گونه در ولسوالی‌های مربوط به کوهدامن یا شمالی برگزاری انتخابات با مشکلات جدی تر روبه‌رو بود و تا جایی که در ولسوالی قره باغ اصلاً در روز شنبه انتخابات برگذار نشد.

محمد عظیم دل آغا ولسوال قره باغ کابل در این مورد در صحبت بارادیو آزادی گفت:

"کمیسیون انتخابات مواد نرسانده بود مرکز‌های رای دهی بسته بود مردم تا ساعت ۱۲ بجه انتظار ماندند و بلاخره دست به تظاهرات زدند و سرک بند کردند."

از این میان به اساس گفته‌های مسئولین دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت پروان، به دلیل مجودیت مشکلات در روند رای دهی، سه مرکز رای دهی در ولسوالی‌های سیاه گرد، شینواری و بگرام به روز یکشنبه انتخابات برگذار خواهد شد.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG