لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی: تا کنون ۵۰۰۰ تخلف انتخاباتی ثبت شده‌است


کمیسیون شکایات‌ انتخاباتی می‌گوید تا کنون ۵۰۰۰ تخلف انتخاباتی را ثبت کرده‌اند که شکایات بخشی از آن است.

کمیسیون شکایات انتخابات خطاب به شهروندان کشور میگوید که ۴۸ ساعت برای ثبت شکایات‌شان در پیوند به تخلف ورزی‌ها از روند رای دهی دارند و پس از آن روند رسیده‌گی به این شکایات آغاز می‌گردد.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه در نشست خبری گفت نماینده‌گان آنان در تمامی مراکز رای دهی حضور دارند و رای دهنده‌گان می‌توانند شکایات‌شان را ثبت کنند.

وی تاکید می ورزد که تا کنون هزاران تخلف انتخاباتی را ثبت کرده اند و بیشتر موارد آن در کابل بوده است.

او افزود:

"هزاران شکایت و مشکل که دیروز در انتخابات رخ داده است نزد ما ثبت شده است که یک بخش آن اجازت ندادند برای ناظران از بهر نظارت از روند رای دهی بوده است، فیصله در این باره بعداً صادر می‌شود، مجازات و جریمه نیز در پی دارد، خواست ما از شهروندان کشور این است که هر رای دهنده حیثیت ناظر را نیز دارد و گزارش‌های دقیق از این پروسه برای ما بدهند اینها قابل رسیده‌گی و بررسی استند."

نبود نام شماری از رای دهنده‌گان در برگه‌های رای دهی، عدم کارایی ماشین‌های سیستم بایومتریک، نبود ماموران انتخاباتی در شماری از مراکز و مشکلات دیگر تخنیکی مواردی بوده اند که به گفته کمیسیون شکایات انتخاباتی سبب شده تا شماری از رای دهنده‌گان شکایات‌شان را در این کمیسیون ثبت کنند.

این شکایات و چالش‌ها سبب شد که کمیسیون انتخابات روند رای دهی را برای یک روز دیگر تمدید کند.

هرچند در دومین روز این روند نیز شماری از رای دهنده‌گان شکایت‌های داشته اند و اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید شکایات در این باره باید بربنیاد اسناد و موثق باشند.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز برخی از چالش‌ها سر راه این روند را می پذیرد و اما میگوید، مراکزی که با تاخیر بروی رای دهنده‌گان باز شده اند در دومین روز برگزاری انتخابات رای دهنده‌گان رای‌ شان‌را به کار برده اند.

با این همه شماری از نهادهای ناظر با اشاره به مشکلات سر راه این روند کمیسیون مستقل انتخابات را به انتقاد می گیرند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید آنان احتمال این چالش‌ها را پیش بینی کرده بودند و اما به نگرانی‌های آنان توجه نشد و کسی به آن گوش فرا نداد.

یوسف رشید
یوسف رشید

وی تاکید می ورزد که اکنون کمیسیون شکایات انتخاباتی مسئولیت دارد تا به تمامی شکایات به گونه شفاف رسیده‌گی و عدالت را تامین کند.

او افزود:

"در مرحله کنونی نقش کمیسیون شکایات انتخاباتی در پیوند به رسیده‌گی به شکایات و بررسی موارد جرمی و تخلفات که در روز انتخابات رخ داده است با دقت، جدیت و در عین حال در چارچوب قانون بررسی کند انتظار مردم نیز همین است که عدالت تامین گردد، کار کمیسیون در پیوند به رسیدگی به موارد مشکوک و قرنتین شده در هماهنگی با کمیسیون شکایات انتخاباتی، نامزدان و ناظران صورت گیرد تا پروسه شفاف باشد."

آقای رشید به برخورد غیر جانبدارانه‌ای کمیسیون در پیوند به شکایات مردم تاکید می ورزد و میگوید به شکایات، اعتراض‌ها و گزارش دهی‌های مردم باید به دقت رسیده‌گی شود.

به شکایات، اعتراض‌ها و گزارش دهی‌های مردم باید به دقت رسیده‌گی شود.

با این همه ۹ میلیون تن از بهر رای دهی در انتخابات ولسی جرگه ثبت نام کرده بودند و به گفته کمیسیون مستقل انتخابات از این میان در روز نخست انتخابات بیشتر از ۳ میلیون شهروند رای‌شان را در بخش های از کشور به صندوق‌ها ریختند.

کمیسیون مستقل انتخابات همچنان می‌گوید، نتیجه نهایی انتخابات ولسی جرگه در ماه قوس سال روان اعلام خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG