لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

هیواد: افغان‌ها بار دیگر ثابت کردند که به مردم سالاری متعهد هستند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل علاوه بر مطالب دیگر بیشتر موضوعات را در رابطه به انتخابات ولسی جرگه به نشر سپرده‌اند.

  • هیواد

روزنامۀ هیواد در همین مورد در سرمقاله‌اش نوشته، افغان‌ها یکبار دیگر ثابت کردند که به مردم سالاری متعهد هستند.

در سرمقاله آمده‌است، مردم به‌خاطر پایدار ماندن نظام که بر اساس اصول و ارزش‌های دموکراسی ایجاد شده و با وجود تهدید‌ها و حملات انتحاری دشمنان قسم خورده کشور با تمام توانایی در انتخابات پارلمانی اشتراک کردند.

روزنامه نوشته‌است، این مسئله ثابت گردید که افغان‌ها با هر نوع زور و جبر مقابله کرده علیه تروریزم ایستاده شده و از آن پدیده نفرت کرده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در یک مطلب‌اش به نقل از عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نوشته است، هرچند دشمان افغانستان به دلیل مخالفت‌شان با نظام سیاسی مشروع و مبتنی به رأی مردم این روند را تهدید کردند، اما مردم با حضور گسترده‌شان در انتخابات جواب خوبی به آنان دادند.

در این مطلب به نقل از آقای عبدالله نوشته شده، هرچند تضمین تأمین امنیت کامل دشوار است، اما تمام تلاش‌ها برای تأمین امنیت انتخابات انجام شده بود.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا در یک مطلب‌اش به نقل از بنیاد انتخابات شفاف و عادلانۀ افغانستان نوشته‌است که کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل کاستی‌های که در برگزاری انتخابات انجام داده بیشتر از یک عذرخواهی باید عمل نماید.

در مطلب به نقل از یوسف رشید رئیس این بنیاد آمده‌است مدیریت ناسالم این کمیسیون سبب شد تا بیشتر مردم نتوانند رأی خود را استفاده کنند.

روزنامه این را هم نوشته‌است، عدم آماده‌گی کامل کمیسیون مستقل انتخابات برای استفاده از سیستم بایومتریک، این وسیله بجای ایجاد سهولت به چالش در این انتخابات مبدل شده بود.

دنیا در یک مطلب دیگرش به نقل از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نوشته که در روز انتخابات بیشتر از ۱۰۰۰ مرکز بسته بوده و مردم در محلات نزدیک به این مراکز از حق رأی‌شان محروم شدند.

در این مطلب به نقل از سیما سمر رئیس این کمیسیون آمده‌است، کاستی‌ها و تخطی‌ها در مراکز رأی‌دهی وجود داشته و کمیسیون مستقل انتخابات با شعار دادن نباید از این کاستی‌ها چشم پوشی کند.

  • اصلاح

روزنامۀ اصلاح باز هم به نقل از رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نوشته‌است، زورمندان در پروسه انتخابات مداخله کرده‌اند.

اما در مطلب گفته شده، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از کدام گروه یا فرد خاص نام نبرده‌است.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا نیز در رابطه به همین موضوع در سرمقاله‌اش نوشته‌است که بالاخره انتخابات ولسی جرگه برگزار شد.

اما روزنامه نوشته‌است، این‌که ما چگونه ولسی جرگه می‌داشته باشیم، چقدر رأی مردم به انتخاب نماینده‌ها نقش دارد، نتایج آن برای مردم قابل قبول است یا نه و انتخابات آیندۀ ولسی جرگه به آن مشروعیت می‌داشته باشد یا نه؟ سؤال‌های اند که حالا پاسخ به آن قبل از وقت می‌باشد.

XS
SM
MD
LG