لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

اکبری: نیروهای امنیتی در برگزاری انتخابات در چهاربولک بلخ همکاری نکردند


کمیسیون مستقل انتخابات بلخ می‌گوید در برگزاری انتخابات در ۱۴ مرکز رأی‌دهی ولسوالی چهاربولک بلخ نیروهای امنیتی با این کمیسیون همکاری نکرده و جواب منفی داده‌است.

محمد ظاهر اکبری رئیس کمیسیون انتخابات بلخ می‌گوید که از میان ۳۱۵ مرکز انتخاباتی در ۲۸۰ مرکز استیکرهای رأی‌دهی به مردم توزیع شده‌اند و اما به دلیل ناامنی ها و مداخلات زرومندان محلی از میان این ۲۸۰ مرکز در ۲۷ مرکزی رأی‌دهی در ولایت بلخ انتخابات صورت نگرفت.

محمد ظاهر اکبری رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت بلخ
محمد ظاهر اکبری رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت بلخ

آقای اکبری در رابطه گفت:

"از ۲۸۰ مرکز انتخاباتی ۲۴۶ مرکز به طور نورمال فعال بود و هفت مرکز در نیمه‌های روز به دلیل مداخلات، نزاع ها، مداخله بزرگان قومی و تهدید دشمن بسته شد، مجموعاً ۲۷ مرکز ما مسدود بودند."

رئیس کمیسیون انتخابات بلخ می‌گوید، کمترین حضور را در انتخابات مردم ولسوالی چهاربولک این ولایت داشتند.

به گفته رئیس کمیسیون انتخابات بلخ، آنان تلاش کردند در ۱۴ مرکز رأی‌دهی ولسوالی چهاربولک انتخابات را به روز یکشنبه ۲۹ میزان برگزار کنند، اما مسئولان امنیتی بلخ با این کمیسیون همکاری نکرد.

آقای اکبری افزود:

"جنگ صورت گرفت، تهدید امنیتی بالا بود و اشتراک مردم در چهاربولک بسیار کم بود، فیصله کمیسیون این بود که در ۱۴مرکز در ولسوالی چهاربولک دوباره انتخابات صورت بگیرد متأسفانه که نیروهای امنیتی به ما جواب مثبت نداد و معذرت خواست از تأمین امنیت و ما نتوانستیم انتخابات را در چهاربولک برگزار کنیم."

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات بلخ می‌گوید که دو مرکز رأی‌دهی در این ولایت به دلیل مداخلات بزرگان قومی و زورمندان محلی در روند رأی‌دهی مسدود شدند و هم‌چنان ۴ مرکز دیگر به دلیل تهدیدات امنیتی بسته شدند.

به گفته محمد ظاهر اکبری رئیس کمیسیون انتخابات بلخ، چهار تن از ناظران یک نامزد انتخابات ولسی جرگه در روز انتخابات از سوی افراد ناشناس در ولسوالی نهر شاهی کشته شدند و نیز یک تن در اثر انفجار میان در نزدیکی یک مرکز رأی‌دهی در شولگر از بین رفت.

در عین حال اکرم سامع قوماندان امنیه بلخ ادعا دارد در نقاطی که تحت پلان آنان قرار داشت روز نخست به تاریخ ۲۸ میزان با تدابیر امنیتی انتخابات برگزار شد و درخواست باز شدن مراکز انتخابات به روز یکشنبه در بلخ به دلیل نا امن بودن ساحات، جنبه عملی نگرفت.

قومندان امنیه بلخ در این باره گفت:

"ما نقاطی را که تحت پلان بود مکمل توسط قوت‌ها مشترکاً با اردوی ملی و امنیت ملی تأمین امنیت کردیم، انتخابات پیش رفت و انجام پذیرفت بعضی نقاط دیگر را که کمیسیون با ما مطرح کرد او نقاط تهدید بالا است و در ارزیابی مسدود گزارش شده و دفعتاً با ارسال قوت‌ها تأمین امنیت نمی‌شود."

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در بلخ نیم الی یک ساعت تأخیر در آغاز روند انتخابات پارلمانی در بلخ را می‌پذیرند، اما به قول ظاهر اکبری، انتخابات در تمامی ولسوالی‌ها و مرکز مزارشریف با شفافیت تمام برگزار شد و تا هنوز ۶۵ درصد آرا شمارش شده است.

کمیسیون انتخابات بلخ می‌گوید که نظر به آمار آرای شمارش شده از ۲۴۵ هزار اشتراک کننده انتخابات، ۴۵ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

تا کنون مواد انتخابات از سه ولسوالی به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات به بلخ انتقال یافته و قرار است تا نیمه روز دوشنبه همه مواد باقی مانده انتخابات به دفتر مرکزی این کمیسیون در مزارشریف انتقال شود.

شمارش مجدد آرا هفته آینده در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات صورت خواهد گرفت.

مجیب الرحمن حبیب زی، بلخ

XS
SM
MD
LG