لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

کمیسیون انتخابات: کارمندان که در روز رأی دهی غفلت وظیفوی کرده‌اند مجازات می‌شوند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که با آنعده کارمندان که در روز رای دهی غفلت وظیفوی کرده اند مطابق قانون جزا داده می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که بخاطر بررسی مشکلات تخنیکی در روز رای دهی کمیته را تعیین کرده که پس از بررسی‌های همه جانبه این کمیته به آنعده از کارمندان مراکز رای دهی جزای قانونی داده می‌شود که غفلت وظیفوی کرده اند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون ناوقت روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که به استثنای رای دهی روز یکشنبه در تمام افغانستان نزدیک به چهار میلیون تن در انتخابات سهم گرفته و رای دادند که از جمله ۶۷ درصد‌ شان را مردان و ۳۳ درصد‌ شان را زنان تشکیل می‌دهند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"در روز انتخابات بسیار مشکلات تخنیکی به‌وجود آمده بود، برای این کمیسیون یک کمیته را تعیین کرده است که در مورد به گونه جدی و دقیق بررسی صورت می‌گیرد، هر آن کس که غفلت وظیفوی کرده باشد و ملامت باشد به آنها جزای قانونی داده می‌شود."

این در حالیست که به روز شنبه ۲۸ میزان به استثنای ولایت های کندهار و غزنی انتخابات ولسی جرگه برای گزینش نماینده‌گان در تمام افغانستان برگزار شد.

هرچند در این روز به شمول کابل در ولایت‌های مختلف به سبب مشکلات تخنیکی شماری از مراکز به هدف رای دهی باز نشد اما کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که در این مراکز به روز یکشنبه رای گیری صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه در نشست خبری گفت که در هفته آینده انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار برگزار میشود و اطمینان داد که به تمام مشکلات تخنیکی در آن ولایت رسیده‌گی میگردد.

آقای صیاد این را نیز گفت که تمام مراکزی به گونه جدی بررسی میگردد که در آن شک تقلب وجود دارد و رای های هم باطل اعلام میگردد که با تقلب در صندوق ها ریخته شده است.

رای های هم باطل اعلام میگردد که با تقلب در صندوق ها ریخته شده است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد تعهد کرد که نماینده‌گان پاک به اساس رای پاک به ولسی جرگه راه خواهند یافت.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت روند انتقال صندوق ها از ولسوالی ها به دفاتر ولایتی آغاز شده است.

او افزود:

"انتقال مواد دوام دارد مواد انتخاباتی از مراکز ولسوالی ها به دفاتر ولایتی انتقال شده‌است، که به طور مصئون نگهداری می‌گردد، مرکز ملی جمع آوری معلومات ساخته شده‌است، تمام نتایج انتخابات از ولایات و کابل جمع می‌شود و در اینجا به گونه درست ثبت می‌گردد."

رئیس این کمیسیون اظهارات اخیر احزاب سیاسی را رد کرد که گفته اند در انتخابات به گونه مهندسی شده زمینه برای تقلب فراهم شده بود.

وی همچنان گفت که هرگاه در مورد تقلب اسناد نزد آنها وجود دارد آن‌را با کمیسیون شریک سازد تا بررسی گردد.

این در حالیست که روز گذشته برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی گفتند که کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات آماده‌گی کامل نداشته است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بیناد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا در یک نشست خبری گفته بود که همین مسئله سبب شد تا در روز انتخابات مشکلات در بخش های مختلف به‌وجود آید.

یوسف رشید
یوسف رشید

قابل یاد آوریست که در انتخابات ولسی جرگه افغانستان برای رای دهی ۸.۸ میلیون تن ثبت نام کرده بودند که از جمله سه میلیون شان را زنان تشکیل میداد.

همچنان برای انتخابات ولسی جرگه ۲۵۶۶ تن خود را نامزد کرده بودند که از این میان ۴۰۰ تن‌شان زنان بودند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG