لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

سرخط: آیا حکومت توان حقیقت‌یابی رویداد کندهار را دارد؟


روزنامه‌های چاپ کابل در شماره‌های امروز خود در کنار دیگر مسایل در مورد چگونگی کشته شدن جنرال عبدالرازق نوشته است.

  • ویسا

روزنامۀ غیر دولتی ویسا در یک مطلب خود نوشته‌است که معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان می‌گوید که حمله بر جنرال عبدالرازق در آن سوی خط دیورند طرح‌ریزی شده بود.

در مطلب آمده‌است که ستانکزی هرچند به گونه آشکار از کدام کشوری نام نبرد، اما ظاهراً اشاره‌اش به پاکستان بود.

به نقل از رئیس عمومی امنیت ملی این هم گفته شده‌است که حمله کننده ۱۵ دقیقه قبل از انجام حمله دونیم دقیقه با آن‌سوی مرز از طریق تیلیفون صحبت کرده و دستور حمله را گرفته‌است.

روزنامه این را هم نوشته‌است که رئیس امنیت ملی گفته است که با کشوری صحبت می‌کند که حمله در آن طرح‌ریزی شده بود تا افراد مسئول را به آنان بسپارند.

  • دنیا

روزنامۀ غیر دولتی دنیا در مورد موضوع به نقل از رئیس پیشین امنیت ملی نوشته است.

دنیا نوشته که رحمت‌الله نبیل گفته است که ترور عبدالرازق از سوی فرد نزدیک به شبکه استخباراتی پاکستان‌ «آی. اس. آی» صورت گرفته است و به این فرد در مراکز‌ «آی. اس. آی» آموزش داده شده بود.

در مطلب به نقل از آقای نبیل این هم گفته شده‌است که بر بنیاد منابع قاتل جنرال عبدالرازق به نام (الحمزه) در مراکز حملات انتحاری آموزش دیده بود که این مرکز تحت نظارت مستقیم تاج میر جواد مشهور به مولوی ذبیح‌الله قرار دارد و نامبرده با «آی. اس. آی» رابطه نزدیک دارد.

  • سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در مورد کشته شدن جنرال عبدالرازق در مطلب خود نوشته است که آیا حکومت توان حقیقت‌یابی این رویداد را دارد؟

در ادامۀ مطلب آمده‌است که حکومت به ادامۀ وعده‌های دروغین‌‌اش، باز هم وعده سپرد که قضیۀ کشته شدن جنرال عبدالرازق بررسی می‌گردد و به سؤال‌های به وجود آمده در این خصوص پاسخ داده می‌شود.

وعدۀ که به‌گفته نویسنده مطلب به بارها تکرار شده و نتیجۀ آن روشن نشده‌است.

روزنامه نوشته است که مردم نیز به این گونه وعده‌ها بی‌باور شده‌اند و اگر از واقعیت چشم پوشی نشود روشن ساختن جنبه‌های تاریک این رویداد در توان حکومت نیست.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز در مورد این موضوع مقالۀ را به چاپ رسانده‌است.

نویسندۀ سرمقاله نوشته‌است که گفته می‌شود این نشست قسمی بود که یک سرباز داخلی هم اجازه ورورد به این محل امنیتی و آن هم با سلاح را نداشت باز چگونه یک فرد نفوذی طالب توانست که بر جنرال رازق حمله کند؟

در ادامۀ مطلب آمده‌است که به احتمال زیاد فرد نفوذی طالبان از سوی یک مقام حکومتی به کار استخدام شده بود که به باور نویسنده این فرد می‌تواند یک وزیر و یا هم یک والی باشد.

  • اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح در یک مطلب خود نوشته است که تادین خان اچکزی برادر جنرال عبدالرازق به حیث سرپرست قوماندانی امنیه کندهار تعیین گردید.

در مطلب آمده‌است که وی روز گذشته از سوی جانان بارکزی معین وزارت داخله معرفی گردید.

XS
SM
MD
LG