لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

رئیس جمهور غنی از پاکستان خواست که عاملین رویداد کندهار را به افغانستان بسپارد


رئیس جمهور غنی از پاکستان خواست که عاملین رویداد اخیر ولایت کندهار را به حکومت افغانستان بسپارد تا محاکمه شوند.

آقای غنی صبح امروز به کندهار رفت و در نشستی در قصر مندیگک در جمع از مقامات دولتی و روسای قومی این مطلب را بیان کرد.

آقای غنی در این باره گفت:

"به پاکستان می‌گویم که توطئه در پاکستان شده و مجرمین را بدهید که ما آنان را محاکمه نمائیم، هرگونه هیئت بین المللی را که می پذیرید بیاید تا بررسی کند که ما برحق هستیم و یا دیگران برحق اند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این خواست را درحالی بیان می‌کند که محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که حمله اخیر کندهار در آنسوی خط دیورند برنامه ریزی شده بود.

رئیس جمهور غنی پیش از چاشت روز سه شنبه در رأس یک هیئت به کندهار رفت و با خانواده و دوستان جنرال عبدالرازق و مردم کندهار به‌خاطر کشته شدن قوماندان امنیه پیشین این ولایت غمشریکی کرد.

آقای غنی با حضور بر مزار جنرال عبدالرازق به وی دعا کرد، لقب قهرمان استقلال را به وی داد و اکادمی پولیس کندهار را نیز به نام جنرال عبدالرازق مسمی نمود.

محمد اشرف غنی همچنان دستور داد که مزار جنرال عبدالرازق ساخته شود و گفت که در کابل و کندهار برخی جاده‌ها نیز به نام وی مسمی خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان در جمع روسای قومی کندهار گفت که مشوره و خواست‌های آنان را خواهد پذیرفت و در عملکرد‌های حکومت از آن استفاده خواهد شد.

​او افزود:

"در کابل و کندهار سرک‌های به نام این قهرمان یاد خواهد شد، برای شاروالی کابل و کندهار هدایت می‌دهم و این کار زود خواهد شد، مرکز آموزشی پولیس کندهار نیز از امروز به نام شهید ستر جنرال رازق مسمی خواهد شد، لقب شهید قهرمان استقلال را نیز به ستر جنرال رازق خواهیم داد. همچنان مشوره شما راهکار من خواهد بود، اجماع کندهار، اجماع و ضرب الاجل من و راهکار همه دولت خواهد بود."

پاکستان تا هنوز در مورد این اظهارات رئیس جمهور غنی واکنش نشان نداده، اما پیش از این اسلام آباد همواره اتهامات افغانستان مبنی بر تروریزم پروری و داشتن سیاست ضد افغانستان را رد کرده‌است.

روز پنجشنبه گذشته در حمله یکی از نگهبانان والی کندهار که پس از یک نشست امنیتی صورت گرفت، جنرال عبدالرازق و جنرال عبدالمومن حسین خیل رئیس امنیت ملی پیشین این ولایت کشته شدند.

همچنان زلمی ویسا والی کندهار و قوماندانان زون ۴۰۴ میوند و قول اردوی ۲۰۵ اتل دراین رویداد که طالبان مسئولیت آن را برعهده گرفتند، زخمی شدند.

نیروهای ماموریت حمایت قاطع نیز تائید کردند که در این رویداد یک جنرال امریکایی، یک سرباز خارجی و دو تن از ترجمانان آنان زخم برداشته اند.

گزارش: نسیم شفق

  • معلومات قبلی:

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به خاطر غم شریکی با خانوادۀ جنرال عبدالرازق و بررسی وضعیت کندهار امروز به این ولایت رفته است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از چاشت امروز به ولایت کندهار سفر کرد.

آقای غنی را در این سفر تعدادی از اعضای کابینه و شماری از اعضای شورای ملی همراهی می‌کند.

در صفحه فیس‌بوک ارگ ریاست جمهوری گفته شده که رئیس جمهور غنی نخست بر مزار جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه پیشین کندهار رفت و به حق وی دعا کرد.

در عین حال خبرنگار رادیو آزادی از محل گزارش می‌دهد که رئیس جمهور افغانستان حالا در مهمانخانۀ ولایت کندهار حضور دارد و قرار است که با اعضای خانوادۀ جنرال عبدالرازق دیدار کند.

محمد اشرف غنی همچنان در نشستی با مقامات محلی ولایت کندهار وضعیت امنیتی و سیاسی این ولایت را نیز بررسی می‌کند.

از سوی هم در گزارش‌ها گفته شده که رئیس جمهور غنی پس از چاشت امروز با رؤسای قومی و افرادی با نفوذ در کندهار دیدار خواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرنگار رادیو آزادی از کندهار آقای غنی در این نشست سخنرانی نیز خواهد داشت و در بارۀ اقدامات و اجرآت که صورت گرفته و یا قرار است صورت گیرد نیز معلومات خواهد داد.

سفر رئیس جمهور غنی در حالی به ولایت کندهار صورت می‌گیرد که جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه و جنرال حسن‌خیل رئیس امنیت ملی این ولایت روز پنجشنبه گذشته در یک حمله کشته شدند.

در این رویداد زلمی ویسا والی کندهار زخمی شد و همچنان نیروهای حمایت قاطع تأیید کردند که یک جنرال این نیروها نیز در این حادثه زخمی شده است.

هرچند تادین خان برادر جنرال عبدالرازق به حیث سرپرست قوماندانی امنیه کندهار گماشته شده، اما کشته شدن جنرال عبدالرازق پرسش‌ها و نگرانی‌های جدی را به میان آورده است.

تادین خان برادر جنرال عبدالرازق
تادین خان برادر جنرال عبدالرازق

محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان پیش از این گفته که بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرد حمله کننده از اسناد جعلی استفاده کرده و پیش از حمله با حلقاتی در داخل خاک پاکستان تماس داشته است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز یک روز قبل سفری به ولایت کندهار داشت و در کنار دیدار با برخی از چهره‌های پرنفوذ، با مادر و تادین برادر جنرال عبدالرازق دیدار کرد.

حالا دیده شود که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سفرش به ولایت کندهار دست به چه اقدامات می‌زند و روی کدام مسایل تمرکز بیشتر خواهد داشت.

  • معلومات قبلی

رئیس جمهور محمد اشرف غنی به کندهار رسید.

در این مورد در اعلامیه نشر شدۀ ارگ ریاست جمهوری گفته شده است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در راس یک هئیت دولتی جهت غم‌شریکی و تسلیت با خانوادۀ جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه پیشین ولایت کندهار، بزرگان و مردم این ولایت، قبل از ظهر امروز به ولایت کندهار رسید.​

منابع در کندهار می‌گویند که رئیس جمهور غنی نخست بالای قبر جنرال عبدالرازق جهت دعا خواهد رفت و بعد از آن با مردم کندهار نشستِ خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG