لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

سرور دانش: کمیسیون‌های انتخاباتی شکایات ثبت شده و تخطی‌ها را بررسی کنند


معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که کمیسیون‌های انتخاباتی مکلف استند به شکایت‌های ثبت شده و تخطی‌های جریان انتخابات را به گونه جدی بررسی کرده و رأی مردم را مصون سازد.

معاون دوم رئیس جمهور می‌گوید که با وجود تهدیدات و مشکلات موجود در کشور افغان‌ها با شجاعت و هوشیاری در انتخابات شرکت کرده و به‌خاطر تقویت نظام و مردم سالاری رأی دادند.

سرور دانش روز سه شنبه «۰۱ عقرب ۱۳۹۷» در نشست تجلیل از روز جهانی نورم و استندرد در کابل گفت که در جریان انتخابات تخطی وجود داشت و کمیسیون‌های انتخاباتی مکلف اند که به شکایت‌های ثبت شده اصولی رسیده‌گی کنند.

او افزود:

"در جریان انتخابات تخطی زیاد صورت گرفته است، توقع دارم که احزاب سیاسی، جامعه مدنی، کاندیدان، ناظرین و تمام مردم افغانستان، شکایت‌های شان را به اصول ترتیب کرده و آ‌ن‌را به مراجع مسئول بسپارند و این مکلفیت کمیسیون‌های انتخاباتی است که رأی مردم را مصون ساخته و به شکایت‌های مردم، تخطی و تخلفات انتخاباتی رسیده‌گی کنند."

سرور دانش
سرور دانش

آقای دانش افزود که این اولین بار بود که انتخابات در افغانستان به مدیریت و رهبری ادارات ملکی و امنیتی افغان‌ها برگزار گردید.

اما رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان به ضعف مدیریت در انتخابات انتقاد کرده می‌گوید که باید کارمندان که متهم به غفلت شده اند به ارگان‌های عدلی وقضایی معرفی شوند.

فضل الهادی مسلمیار در نشست عمومی روز سه شنبه این جرگه از شرکت گسترده مردم در انتخابات ستایش کرد، اما تأکید کرد که افراد که در انتخابات تقلب کرده اند نباید معاف شوند.

ولسی جرگه افغانستان نیز روز گذشته تقاضای بررسی شکایت‌ها را کرده بود.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که با وجود همه تهدیدات و مشکلات به استثنای ولایت‌های کندهار و غزنی بازهم حدود چهار میلیون تن در انتخابات ولسی جرگه شرکت کرده و رأی دادند.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مشکلات در برخی مراکز را پذیرفته و از بررسی‌ها در این خصوص اطمینان می‌دهد.

ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که تمام موارد مربوط به جریان انتخابات بررسی شده و حق به حقدار سپرده می‌شود.

او افزود:

"نگرانی‌های وجود دارد که در یک تعداد از مراکز تقلب صورت گرفته و بعضی از زورمندان کارمندان انتخاباتی را تحت فشار قرار داده و به زور صندوق‌ها را پُر کرده‌اند، این همه موارد بررسی می‌گردد و حق به حقدار سپرده می‌شود و به همه مشکلات و نگرانی‌های هموطنان رسیده‌گی می‌گردد."

پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که حدود شش هزار شکایت را که بیشتر آن مربوط به تخطی‌های انتخاباتی می‌شد نزد این کمیسیون ثبت شده و به آن رسیده‌گی می‌شود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG