لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

وزیر صحت عامه: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد زنان و دختران به مشکل کم‌خونی دچار هستند


وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید، در حال حاضر حدود ۴۰ درصد زنان و دختران در افغانستان به مشکل کم‌خونی دچار هستند.

وزیر صحت عامه افغانستان، علاوه بر کم‌خونی، ضعف ذهنی و جسمی در شاگردان را یک خلای بزرگ خوانده می‌گوید، تابلیت‌های آهن و فولیک اسید می‌تواند این مشکل را کاهش بدهد.

فیروز الدین فیروز روز سه شنبه «۰۱ عقرب ۱۳۹۷» در یک نشست خبری که با رؤسای معارف ۳۴ ولایت در کابل برگزار گردیده بود گفت، در حال حاضر حدود ۴۰ درصد زنان و دختران در افغانستان به مشکل کم خونی دچار هستند که، بر فعالیت روزانه زنان خصوصاً شاگردان مکاتب، تأثیرات منفی بر جا گذاشته است.

فیروزالدین فیروز
فیروزالدین فیروز

وی افزود، تلاش‌ها به خاطر حل مشکلات کم‌خونی و سوی تغذی از طریق برنامه «WIFS» وزارت زراعت و یونیسف در تمام ولایات به همکاری رؤسای معارف تطبیق می‌گردد.

او افزود:

"در جامعه ما ۴۰ درصد زنان و ۳۰ درصد دختران به مشکلات کم‌خونی دچار هستند، به این دلیل مهارت‌های ذهنی آنان کاهش یافته و بار دوش جامعه می گردند، ما می توانیم از یک راه آسان و ارزان که توزیع تابلیت فولیک اسید و آهن است این فیصدی را کاهش بدهیم."

وی افزود، در وضعیت کنونی کشور بسیاری از مردم به خصوص شاگردان مکاتب به خاطر فقر، نا امنی و برخی موارد دیگر نمی‌توانند، به مقدار کافی ویتامین بگیرند و تابلیت فولیک اسید می‌تواند راه بدیل برای آن‌ها باشد.

میروس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان گفت، ناتوانی ذهنی تأثیرات ناگوار بالای شاگردان گذاشته است و متعهد به تطبیق برنامۀ وزارت صحت و اداره یونیسف در این بخش می‌باشد.

"صحتمندی و ذکاوت شاگردان یکی از اهداف کلیدی در خانواده معارف است، تا فرزندان فردای افغانستان ذکی‌تر و در عین زمان از سلامت ذهنی، روانی و جسمی برخوردار باشند را تقدیم جامعۀ افغانستان بسازیم. ما آمده ایم تا در کنار توسعه همه‌ای شاخص‌های وزارت معارف در بُعد سلامتی شاگردان هم توجه بکنیم."

میرویس بلخی
میرویس بلخی

وزیر صحت عامه افغانستان همچنان گفت، در تعدادی از مناطق برخی افراد و دشمنان افغانستان شایعاتی را بخش نموده اند که گویا، این تداوی فعالیت جنسی انسان را صدمه می‌رساند.

وی تأکید نمود که با این تداوی ناتوانایی‌های زیادی، از انسان‌ها دور خواهد شد.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG