لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

نجیب دانش: از ۱۷۲۵ حمله مخالفین در روز انتخابات جلوگیری شده‌است


وزارت داخله افغانستان می گوید، از ۱۷۲۵ حمله مخالفین در روز انتخابات ولسی جرگه جلوگیری نموده‌اند.

با وجود تهدیدات امنیتی، مشکلات تخنیکی و تخلفات در انتخابات ولسی جرگه افغانستان، اشتراک مردم در آن به سطح ملی و بین المللی مورد ستایش قرار گرفت، اما این انتخابات به قیمت جان صدها افغان تمام شد.

با این که طالبان مسلح در روز انتخابات هشدار حملات گسترده را داده بودند، اما وزارت داخله افغانستان می گوید، در دو روز انتخابات از ۱۷۲۵ حمله جلوگیری نموده اند.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، مخالفان مسلح ۱۸۱۳ حمله را برنامه ریزی نموده بودند که تنها ۱۹۳ آنرا عملی نمودند و از متباقی آن جلوگیری صورت گرفت.

نجیب دانش

او افزود:

"در تمام افغانستان دشمن ۱۹۳ حمله را انجام داد، که ۸۹ آن در مراکز و محلات انتخاباتی و متباقی آن بالای نیرو های امنیتی انجام شد، تمام حملات را که مخالفین مسلح برنامه ریزی نموده بودند، شمار آن به ۱۷۱۳ می‌رسد، که ۸۹ حمله را انجام دادند، و از متباقی ۱۷۲۵ حمله جلوگیری شد."

آقای دانش گفت، در این رویدادها ۵۲ تن از نیرو های امنیتی و افراد ملکی کشته شده و ۱۲۵ تن دیگر زخم برداشتند.

اما گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی می گوید، که در در روز رای دهی ۲۱۵ تن کشته و زخمی شده اند.

عزیز احمد تسل مسؤل این گروه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، تعداد زیاد از این کشته و زخمی‌ها از ولایت کابل، ننگرهار و کندز می باشند.

"در دو روز انتخابات ۲۵۱ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند که از این میان ۶۱ کشته و ۱۹۲ تن دیگر زخمی شده اند که تعداد زیاد آن از کابل ننگرهار و کندز می باشد."

عزیز احمد تسل
عزیز احمد تسل

آقای تسل از طرف‌های درگیر جنگ می خواهد، تا در وقت جنگ قوانین حفاظت از مردم ملکی را مراعات نمایند.

بر اساس درجه بندی گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی، بیشترین تلفات ناشی از حمله و انفجار از سوی مخالفان مسلح، درگیری‌های رو در رو، نصب ماین‌ها و حملات انتحاری می باشد.

طالبان مسلح در روز انتخابات ادعا کردند که ۴۰۷ حمله انجام دادند و گفتند که در این حملات ده‌ها تن از نیرو های امنیتی افغان کشته و زخمی شدند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه در پیامی به رادیو آزادی گفت که آنان در جریان این حملات به زنده‌گی افراد ملکی توجه کرده اند.

این در حالیست که، روز شنبه هفته جاری مطابق ۲۸ ماه میزان برعلاوۀ ولایت کندهار و غزنی در سراسر افغانستان انتخابات ولسی جرگه برگزار گردید.

با این که بخاطر مشکلات تخنیکی و امنیتی در برخی ولایات مراکز رای دهی مسدود ماند، اما کمیسیون مستقل انتخابات روز دوم رای دهی را در این مراکز اعلان نمود.

وزارت داخله افغانستان می گوید، در روز دوم انتخابات بخاطر مشکلات امنیتی هیچ مرکز رای دهی بسته نبود، اما کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته گفته بود، که از میان ۴۰۱ مراکز مسدود تنها در ۲۵۳ مرکز در روز دوم، رای دهی صورت گرفت و متباقی بدلیل مشکلات امنیتی بسته ماند.

نهاد‌های امنیتی افغان می گوید، به هدف حفاظت از امنیت انتخابات ۶۶ هزار نیرو را موظف نموده بودند تا امنیت این پروسه را بگیرند.

در همین حال برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه، برنامه‌های نیرو های امنیتی در مورد انتخابات را ستایش نموده می گویند، با وجود تهدیدات دشمن، نیرو های امنیتی افغانستان توانستند تا امنیت این روند را به گونه درست بگیرند.

وژمه ساپی عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

"این جای خوشی است، درحد که مردم در مورد نا امنی‌ها نگرانی بودند، به همکاری نیرو های امنیتی از آن جلوگیری شد و انتخابات به گونه خوب برگزار گردید، من نیرو های امنیتی را ستایش می کنم و این قهرمانی آنان بود، همچنان مدیریت خوب وزارت داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی بود که همه چیز به گونه درست انجام شد."

وی افزود، برنامه نیرو های امنیتی افغان نشان دهنده اینست که، آنها توانایی تامین امنیت را داشته و می توانند، دشمنان افغانستان را شکست بدهند.

با این که وزارت داخله افغانستان کشته و زخمی شده‌گان دو روز انتخابات را ۱۲۷ تن می گوید، اما گروه عدالت خواهی حفاظت برای افراد ملکی می گوید، که در این دو روز ۶۱ فرد ملکی کشته و ۱۹۲ تن دیگر زخمی شده اند.

این گروه می گوید، شمار کشته و زخمی شده‌گان از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون در افغانستان به ۵۲۲۸ تن می‌رسد که قابل نگرانی می باشد.

در عین حال اتحادیه اروپا در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته که تهدیدات امنیتی نتوانست از رای دهی افغان‌ها جلوگیری کند.

در اعلامیه آمده که افغان‌ها با اشتراک گسترده‌شان در انتخابات نشان دادند که نا امنی‌ها و حتی تهدیدات مرگ به آنان نمی تواند که از رفتن افغان‌ها به سوی مردم سالاری جلوگیری نماید.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG