لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

نگرانی گروه عدالت‌خواهی حفاظت از افراد ملکی از کشته شدن غیر نظامیان در ننگرهار!


گروه عدالت‌خواهی حفاظت از افراد ملکی، از کشته شدن غیر نظامیان در کشور ابراز نگرانی می‌کند.

پس از نشر گزارش‌ها در رابطه به کشته شدن افراد ملکی در ولایت ننگرهار گروه عدالت‌خواهی حفاظت از افراد ملکی می‌گوید که این رویداد در نتیجه بی‌توجهی، عدم هماهنگی و اطلاعات نادرست صورت گرفته است.

عزیز احمد تسل رئیس این نهاد روز پنجشنبه «۰۳ عقرب ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی از کشته شدن غیر نظامیان در ولایت ننگرهار ابراز نگرانی کرده گفت، اگر در انجام عملیات‌ها توجه صورت نگیرد و تلفات افراد ملکی باز هم ادامه یابد، اعتماد مردم نسبت به حکومت بیشتر از این کاهش خواهد یافت.

عزیز احمد تسل
عزیز احمد تسل

​او افزود:

"حکومت در این اواخر عملیات را انجام می‌دهد که در بیشتر این عملیات‌ها افراد ملکی کشته می‌شوند، واقعۀ ننگرهار که شب گذشته رخ داده یک نمونه است که کاملاً ظلم شده این مسئله تنها در ننگرهار نه، بلکه در ولایات کندز، پکتیا، پکتیکا هم در نتیجۀ عملیات‌های شبانه و هوایی نیرو های امنیتی افغان افراد ملکی کشته شده‌اند."

آقای تسل همچنان گفت، حکومت باید در رابطه به وقوع چنین رویدادها به مردم پاسخگو باشد و کشته شدن افراد ملکی را به گونۀ جدی تعقیب کرده و نتایج آن‌را با مردم شریک سازد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که روز گذشته گزارش‌ها به نقل از باشنده‌های ولسوالی رودات ننگرهار مبنی بر کشته شدن افراد ملکی در نتیجۀ عملیات نیرو های امنیتی افغان در این ولسوالی به نشر رسیده‌است.

آنان ادعا کرده‌اند که در نتیجۀ این عملیات ۱۴ غیر نظامی به شمول اطفال و زنان کشته شده‌اند.

دو تن از باشنده‌های ولسوالی رودات در صحبت با رادیو آزادی نیز این مسئله را تأیید کردند.

​او افزود:

"پسر میر اکبر جان هم به شهادت رسیده سه خسربره‌ به شمول یک دامادش هم کشته شده، یعنی ۵ تن در یک خانواده کشته شده‌اند، ۷ غیر نظامی از یک خانواده دیگر به شمول زنان و کودکان نیز کشته شده و دو تن در محل دیگر هدف قرار داده شده اند که مهمانی آمده بودند."

"کماندو آمده بود و خانه‌ها را هدف قرار داد حالی فاتحۀ زنانه است، کودکی که کشته شده مادرش زخمی است، تمام مردم غریب و بی‌طرف در این حادثه آسیب دیده اند."

مقامات محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که در رابطه به ادعاها در مورد تلفات ملکی در ولسوالی رودات این ولایت تحقیقات را انجام می‌دهند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی نیز در پیوند به این موضوع به این ولایت رسیده است.

به گفته آقای خوگیانی این عملیات از سوی قطعه صفر دو امنیت ملی انجام شده است.

پیش از این گروه عدالت‌خواهی حفاظت از افراد ملکی در یک گزارش خود گفته بود که در ماه اگست سال جاری میلادی ۲۶۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و ۵۲۴ تن زخمی شده اند.

بر اساس یافته‌های این نهاد، تلفات افراد ملکی در مقایسه با ماه گذشته میلادی افزایش یافته است.

نیروهای امنتیی تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر تلفات افراد ملکی را نقض حقوق بشری و خلاف قواعد بشردوستانه و احکام قانون اساسی می‌داند.​بلال احمد صدیقی

بلال احمد صدیقی سخنگوی این کمیسیون می‌گوید:

"کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش تلفات ملکی و حملۀ سیستماتیک بر افراد ملکی و اماکن مسکونی ابراز نگرانی می‌کند، ما خواهان این هستیم که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در جریان عملیات‌های خویش از حتیاط کامل کار گرفته و به قواعد بشردوستانۀ بین‌المللی احترام قایل شوند تا افراد ملکی مورد هدف قرار نگیرند."

آقای صدیقی، عدم توجه به زنده‌گی افراد ملکی در جنگ از سوی جناح‌های درگیر را یک مسئله نگران کننده خوانده و تأکید می‌کند که برای جلوگیری از تلفات ملکی در جریان جنگ باید تمام قواعد بشردوستانه در نظر گرفته شده و به زنده‌گی افراد ملکی احترام گذاشته شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG