لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

آیا اسلحه واقعاً از سوی ایران به شورشیان حوثی در یمن فرستاده شده‌است؟


سازمان ملل متحد تحقیق را در مورد یک مقدار اسلحه که در سواحل یمن کشف شده بود، آغاز کرده اند.

  • در نتیجه بازرسی ها مشخص خواهد شد که آیا نیرو های امریکایی در خلیج، سلاح های فرستاده شده از سوی ایران به یمن را ضبط کرده اند، یا این سلاح ها از سومالیا قاچاق شده بود؟

با آن که تحقیق ادامه دارد، سازمان ملل متحد و امریکا پیش از این، تهران را به همکاری نظامی با شورشیان حوثی در یمن متهم کرده بودند.

مقام های امریکایی میگویند: روز پنجشنبه بیست و پنجم اکتوبر از مفتشان سازمان ملل متحد دعوت کردند تا تحقیق را در مورد سلاح های که توسط نیرو های امریکایی در خلیج ضبط شده انجام دهند.

در نتیجه تحقیق مشخص خواهد شد که آیا این سلاح ها واقعاً از سوی ایران به شورشیان حوثی در یمن فرستاده شده بود یا هم از جانب سومالیا.

در حال حاضر مفتشین سازمان ملل متحد آزمایش روی ۲۵۰۰ کلاشینیکوف و سایر سلاح ها را آغاز کرده اند.

این مقدار اسلحه توسط نیرو های بحری امریکا، در نزدیکی سواحل یمن کشف شدند.

سازمان ملل متحد بارها بر ایران اتهام وارد کرده که از راه های غیرقانونی، برای حوثی های یمن سلاح فرستاده و در نتیجه از آن قطعنامه سازمان ملل تخطی کرده است که روی جلوگیری از کمک نظامی با حوثی ها صادر شده بود.

با این هم نیرو های بحری امریکا که مشغول گذمه در آب های نزدیک یمن استند، موارد خیلی اندک و انگشت شمار قاچاق اسلحه برای حوثی را در یافته اند.

در همین مورد، در اواخر ماه اگست یک انبار اسلحه توسط نیرو های امریکایی کشف شده بود.

ادمیرال سکات ستیرنی یک فرمانده نیرو های بحری امریکا دیروز به خبرنگاران گفت یک دهلیز خیلی بزرگ قاچاق سلاح، در خلیج عدن و در آب های یمن، وجود دارد.

او از دادن جزئیات در این مورد که سلاح های تازه از ایران به یمن فرستاده شده باشند، خودداری کرد اما گفت که تحقیق کننده های سازمان ملل متحد، متخصصان سلاح های ایرانی، یمنی و سومالیایی استند.

ایران از حامیان اصلی حوثی های یمن است و در گذشته هم متهم به همکاری نظامی با این جنگجویان شده بود.

محموله بزرگ اسلحه در جریان گزمه نیرو های بحری امریکا در اواخر ماه اگست در خلیج کشف شد.

به گفته نیرو ها، آنها این سلاح ها را، در هفتاد کیلومتری سواحل یمن، هنگامی که از یک کشتی به یک کشتی کوچک دیگر انتقال داده میشد، دیدند.

نظامیان امریکایی تائید میکنند که کشتی را کشف کردند و پس از صحبت با عمله آن، واضح شد که سلاح ها قاچاقی بودند.

یک فرمانده نیرو های بحری امریکا میگوید سلاح ها را با پلاستیک پوشانیده و در بوری های ریگ جاسازی کرده بودند.

اتهام تنها بر ایران هم نیست. یک افسر نیرو های امریکایی میگوید احتمال زیاد وجود دارد که اسلحه از سومالیا به یمن قاچاق شده باشد اما به گفته این افسر، پس از بازرسی های سازمان ملل متحد نتیجه مشخص خواهد شد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG