لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۰۵

انعکاس موضوع رهایی ملا برادر از زندان در برخی از روزنامه‌های کابل!


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های خود به بحث‌ها در باره رهایی ملا برادر و اظهارات یکی از سناتوران امریکایی در باره به رسمیت شناختن خط دیورند تمرکز کرده‌اند.

سرخط

روزنامه سرخط نوشته که کابل در هشت سال گذشته چندین بار خواست رهایی ملا برادر را از پاکستان مطرح کرد اما اسلام آباد به این خواست گوش نداد.

روزنامه گفته که حالا ملا برادر در حالی رها گردید که از یک سو جنرال عبدالرازق ترور شد و از طرف دیگر یک اداره حکومت افغانستان نیز در مورد رهایی وی آگاهی درست ندارد.

به نوشته روزنامه پاکستان با رهایی ملا برادر می‌خواهد این ذهنیت را به میان آورد که گویا حکومت افغانستان و امریکا در نتیجه معامله یعنی در بدل کشتن جنرال عبدالرازق ملا برادر باید آزاد شود.

ویسا

اما روزنامه ویسا به نقل از طالبان نوشته که در رهایی ملا عبدالغنی برادر هیچ معامله صورت نگرفته‌است.

روزنامه به واکنش حامد کرزی رئیس جمهور پیشین نیز در این باره پرداخته است، روزنامه گفته که آقای کرزی از رهایی ملا برادر استقبال کرده و تأکید نموده که این کار با پروسه صلح کمک خواهد کرد.

روزنامه در ادامه مطلب به نقل از یک منبع نوشته که ملا برادر به خواست امریکا آزاد شده و ممکن هفته آینده حکومت افغانستان خواست سپردن وی را از پاکستان مطرح کند.

انیس

روزنامه دولتی انیس در این باره نظر برخی تحلیلگران را به نشر رسانیده که گفته‌اند رهایی ملا برادر تأثیر بر روند صلح نخواهد داشت چون به باور آنان در هشت سال گذشته که ملا برادر در زندان بود در رهبری طالبان مسلح تغییرات زیادی به میان آمده‌است.

روزنامه هر چند گفته که برخی از کارشناسان رهایی ملا برادر را در پروسه صلح مؤثر دانسته‌اند اما نوشته که افراد وابسته با طالبان در مسایل مهم مانند صلح باید مؤثر پنداشته نشوند.

دنیا

روزنامه دنیا در واکنش به اظهارات یک سناتور امریکایی در مورد پیوند دادن کمک‌های امریکا با رسمیت شناختن خط دیورند نوشته که فیصله در این باره حق اقوام دو طرف خط دیورند است.

روزنامه نوشته که یکی از سناتوران امریکایی به تازه‌گی گفته که خط دیورند میان افغانستان، پاکستان و هند به حیث یک چالش باقی مانده و تا زمانی‌که برطرف نگردد، این دغدغه نیز ادامه خواهد داشت.

اما روزنامه به نقل از تحلیلگران نوشته که خط دیورند یگانه مشکل با پاکستان نیست.

روزنامه در این باره خاموشی حکومت افغانستان را نیز مورد انتقاد قرار داده و گفته که این خاموشی سبب شده تا خارجی‌ها نیز در این باره ابراز نظر کنند.

ویسا

روزنامه ویسا نیز مطلبی در این باره نوشته و گفته که اظهارات مقامات امریکایی در مورد خط دیورند و خاموشی حکومت افغانستان در برابر حصار کشی پاکستان پرسش برانگیز و ممکن بخشی از یک معامله باشد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد هر چند در باره اظهارات سناتور امریکایی در مورد خط دیورند چیزی نه نوشته اما از امریکا خواسته تا در استراتژی‌اش در قبال پاکستان تغییر به میان آورد.

در مطلب آمده که فشارها بر پاکستان با اعلان استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا بیشتر شده اما روزنامه به نقل از مقامات افغان نوشته که پاکستان هنوز نیز از تروریزم پشتیبانی می‌کند و نیاز است که استراتژی ایالات متحده علیه این کشور تغییر یابد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG