لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

وزارت دفاع: نیروهای ماموریت حمایت قاطع از نظامیان افغان با قوت پشتیبانی می‌کنند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در رابطه میان نظامیان افغان و نیروهای ماموریت حمایت قاطع کدام تغییر خاصی به میان نیامده است.

همزمان با نشر گزارش‌ها در مورد خود داری نظامیان ماموریت حمایت قاطع از نشست‌های رو در رو با نیرو های امنیتی افغان وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در چگونگی حمایت و مشوره دهی نیرو های بین المللی به نیرو های افغان کدام تغییر به میان نیامده است.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این تصمیم نظامیان خارجی بر روابط‌شان با نیروهای امنیتی تاثیرگذار نبوده است.

آقای جاوید می‌گوید که نیروهای ماموریت حمایت قاطع مانند گذشته از نظامیان افغان با قوت پشتیبانی می‌کنند:

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

"تا هنوز کدام مشکلی به وجود نیامده و مشوره آنان به ما ادامه دارد، دیشب هم آنان به حمایت نیرو های افغان بمبار کردند و هیچ نوع تاثیر بر روابط کلی افغانستان، امریکا و ناتو ندارد و ما رابطه خوبی داریم، مشوره دهی و آموزش نیز به وقت آن انجام می‌شود."

این در حالیست که روزنامه واشنگتن پوست به تازه‌گی گزارش داده که نظامیان امریکایی نشست‌های مستقیم با نیرو های امنیتی افغان را توقف داده‌اند و از طریق تلفون و ایمیل با آنان در تماس خواهند بود.

این روزنامه به نقل از یک سخنگوی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نوشته که این تصمیم را پس از رویداد‌های خونین در ولایت هرات و کندهار اتخاذ کرده‌اند.

در هرات هفته قبل یک فرد که لباس نظامیان افغان را برتن داشت سربازان خارجی را هدف قرار داد که در آن یک سرباز چکی کشته شد.

همچنان در حمله یک فرد دیگر که در چوکات محافظان والی کندهار فعالیت داشت برعلاوه کشته شدن جنرال عبدالرازق و جنرال عبدالمومن حسین خیل یک جنرال امریکایی نیز زخم برداشت.

پیش از این نیز بارها گزارش‌های به نشر رسیده که افراد نفوذی طالبان از میان نیروهای امنیتی افغان بر سربازان خارجی حمله کرده و تلفاتی را نیز به آنان وارد ساخته است.

حالا نثار احمد غوریانی رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی ولسی جرگه برعکس وزارت دفاع افغانستان میگوید که این تصمیم تازه نیروهای خارجی به پروسه آموزش و مشوره دهی نیرو های امنیتی افغان تاثیرات ناگوار دارد.

او افزود:

"مشوره و آموزش از طریق تیلیفون او ایمیل نمی‍‌‌شود، بهتر این خواهد بود که نیروهای کشفی ما بیشتر کار کند تا استخبارات بیگانه در میان آنان افراد خود را جابجا نکند. همه مردم افغانستان طالب نیستند، این مشوره که به آنان داده شده درست نیست، طوریکه نیرو های ما خطر را پذیرفته اند نیرو های خارجی نیز در زمینه مشوره و آموزش دهی نیرو های امنیتی افغان این خطر را بپذیرند."

در این حال محمدا گل مجاهد از کارشناسان امنیتی افغان می‌گوید، اگر بی‌اعتمادی میان نظامیان خارجی و افغان تا حدی افزایش یابد که نتوانند رو در رو دیدار کنند، این به گفته وی نتایج منفی در قبال خواهد داشت.

به گفته آقای مجاهد در این صورت روند آموزش، مشوره دهی و حتی اکمالات و تجهیزات نیروهای امنیتی افغان بسیار متاثر خواهد شد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG