لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۰۶

تبصرۀ روزنامه‌های کابل در مورد اختلافات میان کمیسیون‌های انتخاباتی


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد اختلافات موجود میان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی تبصره نموده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست‌اش روی این تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی بحث کرده که گفته‌است، رأی استفاده شده بدون بایو متریک باطل و غیر قابل اعتماد است.

اما روزنامه در زمینه عکس‌العمل کمیسیون مستقل انتخابات را منعکس ساخته که گفته‌است، تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی خلاف قانون و مداخله در امور کار آنان می‌باشد.

روزنامه در ادامه در مورد عکس‌العمل بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان را در رابطه به اختلافات موجود میان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی نوشته که گفته‌است این اختلافات ممکن اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگه را به تأخیر اندازد.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در صفحه نخست‌اش این نگرانی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان را منعکس ساخته که گفته‌است اختلافات به میان آمده میان هر دو کمیسیون نه‌تنها که اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگه را به تأخیر خواهد انداخت، بلکه سبب عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن نیز خواهد شد.

این روزنامه به نقل از این بنیاد نوشته که اختلافات میان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی راه را به تقلب و خودسری‌ها هموار ساخته‌است.

روزنامه در سرمقاله‌اش به هر دو کمیسیون پیشنهاد نموده‌است که باید با همآهنگی کامل روند‌های باقی انتخابات را تکمیل نمایند.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا این نگرانی برخی از نهاد‌های ناظز را منعکس نموده‌است که گفته‌اند ممکن نتایج انتخابات شکار برخی معاملات سیاسی شود.

روزنامه نوشته، رئیس تیفا به برخی حلقات در درون حکومت اشاره می‌کند که در پی معامله اند و بر اساس آن ممکن نتایج انتخابات بر بنیاد رأی مردم نه، بلکه بر بنیاد معاملۀ سیاسی اعلام گردد.

به نقل از روزنامه، محمد نعیم ایوب‌زاده از ملل‌متحد و جامعۀ جهانی خواهان جلوگیری این معامله شده‌است.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد نوشته که برخی از حلقات مغرض تلاش دارند تا ذهنیت مردم را در رابطه به انتخابات مخشوش ساخته و زمینه را برای باطل‌سازی این انتخابات فراهم سازند که به نقل از روزنامه به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود.

روزنامه نوشته که دشمن تلاش نمود تا با تهدیدات مانع برگزاری انتخابات ولسی جرگه شود، اما زمانیکه مردم با وجود تهدیدات در انتخابات به گونه وسیع اشتراک کردند حالا می‌خواهد توسط برخی مغرضین انتخابات را باطل اعلام کند.

روزنامه نوشته که کمیسیون شکایات انتخاباتی برای حل شکایات موجود است، اگر کسی مشکلی دارد می‌تواند به این کمیسیون راجع نماید در غیر آن به هیچ کسی اجازه داده نمی‌شود که انتخابات را باطل اعلام کند.

XS
SM
MD
LG