لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران: در افغانستان قاتلان خبرنگاران محاکمه نمی‌شوند


افغانستان بار دیگر در صف ۱۴ کشور جهان قرار گرفت که در محاکمۀ عاملان قتل خبرنگاران، بدترین سابقه را دارند.

کمیته مصئونیت خبرنگاران یا (CPJ) در گزارش سال ۲۰۱۸ خود که تحت نام "شاخص‌های بین‌المللی معافیت" دیروز به نشر رسیده گفته‌است که در افغانستان و ۱۳ کشور دیگر جهان فرهنگ معافیت از مجازات حاکم بوده که خبرنگاران در آن به طور منظم کشته شده و عاملان قتل آن‌ها آزادانه می‌گردند.

رئیس نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد یا (نی) در افغانستان هم با یافته‌های این گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران موافق بوده و می‌گوید، اکثریت عاملان قتل خبرنگاران افغان آزاد گشت‌وگذار می‌کنند.

مجیب خلوتگر رئیس نهاد حمایت از رسانه های آزاد یا (نی) در افغانستان
مجیب خلوتگر رئیس نهاد حمایت از رسانه های آزاد یا (نی) در افغانستان

مجیب خلوتگر دیشب در صحبت با رادیو آزادی وضعیت کنونی خبرنگاران در افغانستان را از این هم بیشتر نامناسب خوانده می‌گوید، اکثر افرادی که بالای خبرنگاران حمله می‌کنند، حتی اعمال‌شان را جرم نمی‌پندارند.

وی افزود:

"من فکر می‌کنم که نه‌تنها مسئلۀ فرهنگ معافیت از مجازات و عدم پیگیری قانون برای جرایم علیه خبرنگاران حاکم است، بلکه آنانی که علیه رسانه‌ها و خبرنگاران جرم را انجام می‌دهند، اعمال‌شان را جرم نمی‌دانند."

کمیته مصونیت خبرنگاران در این گزارش خود می‌گوید، در یک دهه گذشته حداقل ۳۲۴ خبرنگار در جهان کشته شده‌اند که در ۸۵ درصد موارد آن، عاملان این قتل‌ها محاکمه نشده‌اند.

بر اساس گزارش، دوسیۀ اضافه از سه حصه این قضایا مربوط به ۱۴ کشور جهان به شمول افغانستان می‌باشد.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران: در یک دهه گذشته حداقل ۳۲۴ خبرنگار در جهان کشته شده اند.

​بر اساس گزارش کمیتۀ مصونیت خبرنگاران، افغانستان پس از حملۀ مرگبار ماه اپریل امسال که در نتیجۀ آن به شمول سه خبرنگار رادیو آزادی نُه خبرنگار کشته شدند، دوباره شامل این فهرست شده و در ردیف پنجم درج گردیده‌است.

افغانستان پس از حمله مرگبار ماه اپریل امسال که در نتیجه آن نُه خبرنگار کشته شدند، دوباره شامل این فهرست شده و در ردیف پنجم درج گردیده است.
افغانستان پس از حمله مرگبار ماه اپریل امسال که در نتیجه آن نُه خبرنگار کشته شدند، دوباره شامل این فهرست شده و در ردیف پنجم درج گردیده است.

​الیزابت ویچل تنظیم کنندۀ این گزارش در کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید، با در نظرداشت این حقیقت که با گذشت هر سال هنوز هم فرهنگ معافیت از مجازات در این کشور ها ادامه دارد، این مسئله خیلی قابل نگرانی می‌باشد و نمایانگر آن است که این مشکل تا چه حد در این جوامع ریشۀ عمیق دارد.

به‌گفته خانم ویچل این فرهنگ در خاموش‌سازی خبرنگاران و ایجاد یک فضای خالی بدون دسترسی به معلومات، یک وسیله مؤثر به حساب می‌رود.

مجیب خلوتگر رئیس اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی عاملان قتل خبرنگاران در افغانستان را و این‌که چرا محاکمه نمی‌شوند، به سه کتگوری تقسیم کرده می‌گوید:

"یک گروه از آن‌ها مربوط به طالبان و داعشیان می‌شود، گروه دوم کسانی اند که از آن‌ها به اسم افراد مسلح ناشناس یاد می‌شود که هر دو محاکمه نمی‌شوند و گروه سومی کسانی اند که یا دولت در مورد آن پیکرۀ قانون را نتوانسته داشته باشد و یا این‌که ما، کم کاری ادارات عدلی و قضایی را شاهد بودیم."

الیزابت ویچل ترتیب دهندۀ گزارش کمیتۀ مصونیت خبرنگاران تأکید می‌کند که حکومت‌ها باید به بررسی قضایای عاملان قتل و کشتار خبرنگاران حق اولویت دهند و چنین یک میکانیزم را ایجاد کنند که برای خبرنگاران کشته شده و خانواده‌های آن‌ها عدالت تأمین شود.

XS
SM
MD
LG