لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۴۳

آرمان ملی: گفتگوهای صلح باید به محوریت حکومت افغانستان انجام شود


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب‌شان را در مورد انتخابات ولسی جرگه و نشست مسکو اختصاص داده‌اند.

  • ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در سرمقاله‌اش نوشته‌است با وجود مشکلات، تقلب و بی‌کفایتی در انتخابات اخیر ولسی جرگه، چیزی نو را که مرد ما تجربه می‌کنند مخالفت آشکار میان کمیسیون‌های انتخاباتی است.

روزنامه نوشته‌است که این مخالفت‌ها دلایل خود را دارد، آسان و ساده هم نیست، متأسفانه قیمت این بار سنگین را مردم می‌پردازند، به خاطریکه در کل نه‌تنها تجربه دموکراسی در بین مردم بدنام و ناکام می‌شود، بلکه تمام نظام را در حاشیۀ این بدنامی می‌کشاند.

به‌گفته سرمقاله نویس، جنجال‌ها باز هم بر سر تقلب و بی‌کفایتی‌ها است و نتیجۀ آن باز هم همین است که در بین خشک، تر هم می‌سوزد.

در ادامۀ سرمقاله نوشته‌است که هر گاه نظر کمیسیون انتخابات عملی می‌گردد آن صندوق‌های هم اعتبار پیدا می‌کنند که در خانه‌ها پُر شده‌اند و اگر نظر کمیسیون شکایات انتخاباتی عملی می‌گردد معنی آن این است که خارج از سیستم بایو متریک، بسیاری از رأی‌های پاک هم باطل می‌گردد.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در سرمقاله‌اش در مورد موضوع نوشته‌است که کمیسیون‌های انتخاباتی باید در روشنی قانون نتایج انتخابات را اعلام کنند.

در ادامۀ سرمقاله آمده‌است که دشمنان تلاش می‌کنند تا به واسطه افراد‌ شان پروسۀ انتخابات را باطل و غیر قابل قبول نشان دهند، پس باید کمیسیون‌های انتخاباتی بر اساس قانون عمل کرده و به امانت مردم که رأی پاک‌شان است، احترام بگذارند.

هیواد در یک مطلب خود در مورد نشست مسکو نیز نوشته‌است.

نویسنده مطلب نوشته‌است که در نتیجۀ فشارهای روسیه بالای طالبان، آن‌ها نیز در نشست مسکو شرکت خواهند کرد.

در ادامۀ مطلب آمده‌است که در این نشست نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، هند، ایران، چین و امریکا نیز شرکت خواهند داشت و این بار در مورد صلح افغانستان فیصله خواهند کرد.

  • آرمان ملی

روزنامۀ غیر دولتی آرمان ملی در یک موضوع به این ارتباط در سرمقاله‌اش نوشته‌است که گفتگوهای صلح باید به محوریت حکومت افغانستان انجام شود.

در سرمقاله آمده‌است که قرار است نشستی در مورد صلح افغانستان در روسیه برگزار شود، گفتگوها در این مورد جریان دارد و همآهنگی میان کابل و مسکو آغاز شده‌است.

روزنامه نوشته‌است که تمام تلاش‌ها جریان دارد که اگر خدا خواسته باشد پس از ۴۰ سال جنگ در افغانستان صلح تأمین می‌گردد و ما از این مسئله حمایت می‌کنیم.

XS
SM
MD
LG