لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

بی بی گل: به حفظ‌الصحۀ دختران بالغ در دورۀ قاعده‌گی توجه شود


بی بی گل غنی بانوی اول کشور می‌گوید توجه به حفظ‌الصحۀ دختران در سن بلوغ به‌خصوص دوره قاعده‌گی یک موضوع مهم بوده و باید به آن توجه جدی صورت گیرد.

حکومت افغانستان از کم توجهی به حفظ‌الصحه دختران در دوره قاعده‌گی ابراز نگرانی کرده و تأکید می‌کنند که باید برای دختران قبل از مواجه شدن به مشکلات صحی در دوره قاعده‌گی آگاهی داده شود.

بی بی گل غنی بانوی اول کشور به روز سه شنبه «۰۸ عقرب ۱۳۹۷» در کابل توجه به حفظ‌الصحۀ دختران در کشور را یک مسئله مهم خوانده و از وزارت‌های صحت و معارف کشور خواست که باید به وضعیت صحی دختران بالغ توجه کنند.

بی بی گل غنی
بی بی گل غنی

​او افزود:

"ما همه می‌دانیم که موضوع حفظ‌الصحه دختران جوان یک موضوع اجتماعی است و بسیار مهم است که در مورد آن حرف بزنیم، رعایت حفظ‌الصحۀ شخصی و تغذی مناسب و کافی در دوران بلوغ موارد مهم استند که باعث رشد کامل دختران جوان گردیده و از مشکلات معمول و بسیار معیوب کننده آن‌ها را محافظت می‌نماید."

بانوی اول از خانواده‌ها نیز خواست تا در قسمت حفظ‌الصحۀ دختران جوان‌شان در هنگام بلوغ توجه جدی کرده و آن‌ها را از مشکلات صحی‌شان در این دوره آگاه سازند.

وی این سخنان را در نشست که به هدف معرفی اولین رهنمود حفظ‌الصحۀ دختران در افغانستان از سوی وزارت معارف به همکاری اداره یونیسف در کابل برگزار شده بود، بیان کرد.

در این نشست برعلاوه بی بی گل غنی، مسئولان وزارت‌های معارف، صحت، عدلیه، امور زنان نیز شرکت کرده و هر کدام روی مشکل دختران و دورۀ قاعده‌گی آنان از زوایای مختلف صحبت کردند.

ادیل خضر نمایندۀ یونیسف در افغانستان در این نشست گفت، بیشتر از نصف دختران که در سنین مکتب قرار دارند قبل از تجربه نمودن نخستین دوره قاعده‌گی شان از آن آگاهی نداشته و ۳۰ درصد این دختران بنا بر دلایل مرتبط به دوران قاعده‌گی به مکتب حاضر نمی‌شوند.

در این حال میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان از تلاش‌های این وزارت به همکاری ادارۀ یونیسف برای رسیده‌گی به این مشکل دختران سخن گفته از توزیع کتب رهنمودی در این مورد به دختران در مکاتب خبر می‌دهد.

میرویس بلخی
میرویس بلخی

​او افزود:

"بحث حفظ‌الصحۀ فردی را به‌عنوان یک اولویت و بحث آگاهی از مدیریت قاعده‌گی هم به‌عنوان یک اصل در انکشاف نصاب تعلیمی در نظر داریم، کتاب کمکی و رهنمودی به همه دختران ما در مکاتب و بعد دختران که هنوز در مکاتب جذب نشده‌اند به‌عنوان رهنمود توزیع می‌گردد."

آقای بلخی گفت که این کتب رهنمودی در ختم یک ورکشاپ مشورتی آماده شده‌است تا به مشکل دختران در مرکز و ولایات توجه گردد.

مدیریت نامناسب دوره قاعده‌گی مشکلات متعدد را به شمول دردهای شدید و دیگر موارد به وجود آورده و دختران را در این دوره با مشکلات استرس، شرم، ناراحتی روبه‌رو می‌سازد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید که مدیریت نامناسب دوره قاعده‌گی مشکلات متعدد را به شمول دردهای شدید و دیگر موارد به وجود آورده و دختران را در این دوره با مشکلات استرس، شرم، ناراحتی روبه‌رو می‌سازد.

وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید همین موارد سبب می‌گردد تا دختران از اشتراک در فعالیت‌های روزمره و رفتن به مکتب بازمانده و سبب عقب مانده‌گی آنان گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG