لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۳۴

مسیر: طالبان آزاد شده از زندان گوانتانامو به قطر رسیده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‌های خود را در بارۀ پیشرفت‌های پروسه صلح و نقش طالبان آزاد شده از زندان در این زمینه نوشته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته که طالبان آزاد شده از زندان گوانتانامو برای اشتراک در گفتگوهای صلح به قطر رسیده‌اند.

روزنامه نوشته که محمد فضل آخوند، ملا نورالله نوری، خیرالله خیرخواه، ملا عبدالحق وثیق و مولوی محمد نبی عمری طالبانی اند که با دفتر قطر این گروه پیوسته‌اند.

روزنامه نوشته که این اعضای مهم طالبان در سال ۲۰۱۵ میلادی با یکی از سربازان اسیر شده امریکایی تبادله شده بودند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی نوشته که این پنج عضو طالبان به هدایت ملا هبت‌الله رهبر این گروه، اما به اشارۀ امریکا به دفتر قطر فرستاده شده‌اند تا مذاکرات صلح را به پیش ببرند.

روزنامه نوشته که این طالبان آزاد شده از زندان گوانتانامو پیش از این اجازه دیدار با کسی را نداشتند، اما حالا دیده می‌شود که تحریم بر آنان رفع شده‌است.

روزنامه در مطلبی دیگری در باره رهایی ملا عبدالغنی برادر از زندان پاکستان نیز بحث کرده و نوشته است که آقای برادر نیز به خواست امریکا و به همکاری وزیر خارجه قطر از زندان پاکستان آزاد شده‌است.

روزنامه نوشته که ملا برادر در حالی از زندان رها گردید که امریکا به تازه‌گی تلاش‌های صلح با طالبان را افزایش داده و اگر ملا برادر به هدف ایجاد فضای باور از زندان آزاد شده باشد این اقدام امیدوار کننده‌است.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی مطلبی را در بارۀ سفر قوماندان مرکزی اردوی امریکا به کابل به نشر رسانیده و گفته‌است که جنرال جوزف ووتل بار دیگر گفته که امریکا از تلاش‌های صلح به رهبری افغانستان پشتیبانی می‌کند.

اما روزنامه در ادامه به نقل از برخی از تحلیلگران نوشته که پیشرفت‌های چند ماه اخیر در بخش صلح نشان می‌دهد که حکومت افغانستان از گفتگوهای صلح به دور مانده‌است.

روزنامه در این مورد در سرمقاله‌اش نیز بحث کرده و نوشته که جهان باید از حکومت افغانستان حمایت کند و در مذاکرات صلح حکومت این کشور باید منحیث یک طرف مهم مطرح باشد.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد واکنش‌ها در پیوند به آزادی ملا برادر را منعکس ساخته و نوشته که برخی از اعضای مشرانو جرگۀ افغانستان از رهایی ملا برادر استقبال کردند و از وی خواستند تا نقش سازنده را در روند صلح ایفا نماید.

روزنامه در ادامه نوشته‌است، این که ملا برادر حالا در کجا به سر می‌برد و آیا در روند صلح نقش ایفا خواهد کرد یا نه، تا کنون مشخص نیست.

روزنامه همچنان نوشته‌است، ملا برادر در حالی از بند رها شد که زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا به شمول افغانستان و پاکستان به برخی کشور‌های منطقه سفر نموده و با برخی از رهبران طالبان نیز دیدار کرد.

اما روزنامه به نقل از رئیس مشرانو جرگه نوشته که مذاکرات صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها انجام شود و حکومت افغانستان باید از مذاکرات میان امریکا و طالبان نظارت داشته باشد.

XS
SM
MD
LG