لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

آتش‌سوزی در ۴ مارکیت تجارتی در کابل خسارات هنگفت به دکانداران وارد کرده‌است


تعدادی از دکانداران مارکیت‌های جاده نادرپشتون می‌گویند با آتش گرفتن این مارکیت‌ها صدها میلیون دالر خساره‌مند شده‌اند.

به گفته آن‌ها جاده نادرپشتون کابل به اثر این آتش‌سوزی که ناوقت روز گذشته (پنجشنبه ۱۰ عقرب ۱۳۹۷) صورت گرفت مارکیت‌های کابل، اتفاق، خیرخواه و زرنگار آتش گرفتند و صدها دکان حریق شده‌اند.

شماری از دکانداران که سراسیمه در پی بیرون کردن اموال‌شان از دکان‌ها بودند روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که حکومت در خصوص مهار کردن آتش ناتوان بوده و نتوانست در نجات اموال‌شان اقدام به موقع نماید.

حاجی اسدالله و اختر محمد دو تن از دکانداران جاده نادرپشتون در این مورد می‌گویند:

"مارکیت وقتی که آتش می‌گیرد باز این‌ها می‌رسند و با چند موترشان یکطرف و دیگر طرف می‌دوند در این میان یک تعداد اموال هم دزدی شده‌است."

"ما تنها در زرنگار مارکیت تقریباً دو صد دانه گدام داریم دیگر در خیرخواه مارکیت حدود هزار دکان است تمام مال مردم سوخته و هیچ چیزی در آن نمانده‌است."

به گفته این دکانداران آتش‌سوزی ناوقت روز پنج‌شنبه حوالی ساعت پنج بجه عصر از سمت وزارت مالیه زبانه کشیده و با گذشت چندین ساعت چندین مارکیت را آتش گرفت.

آنان از مسئولان حکومت می‌خواهند که برای بررسی این رویداد به زودی هیئتی را مؤظف نماید تا عامل این آتش‌سوزی را مشخص کند.

هم‌چنان آن‌ها از حکومت می‌خواهند که از لحاظ مالی باید با آن‌ها کمک نماید.

به گفته دکانداران، این مارکیت‌ها از جمله مارکیت‌های بزرگ تجارتی بودند که بیشتر در آن‌ها وسایل برقی، سامان آلات مورد نیاز خانواده‌ها و موبایل‌های همراه به فروش می‌رسید.

در مورد تلفات وارد شده به اثر این آتش‌سوزی چیزی گفته نشده‌است اما به گفته تاجران آسیب دیده در این رویداد می‌لیون‌ها دالر برای‌شان خساره وارد شده‌است.

این بارنخست نیست که چنین آتش‌سوزی در کابل بوقوع می‌پیوندد بلکه قبل از این پیش نیز در مارکیت‌های مندوی کابل و شماری دیگر از ساحات تجارتی چندین بار چنین آتش‌سوزی‌ صورت گرفته و خسارات هنگفت به دکانداران وارد شده‌است.

هر چند تا حال علت اصلی آتش‌سوزی اخیر در مارکیت‌های تجارتی جاده نادرپشتون کابل روشن نیست اما یک مسئول پولیس کابل به آژانس رویترز گفته‌است که ممکن این آتش‌سوزی به اثر شارتی برق بمیان آمده باشد.

در همین حال بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل روز جمعه به رادیو آزادی گفت که نهادهای امنیتی بخصوص بخش اطفائیه تمام تلاش‌های خود را در جهت مهار کردن آتش‌سوزی انجام داده‌است تا این آتش‌سوزی را کنترول نماید.

وی می‌گوید:

"پولیس تا حد توان خود کوشش کرد اما سطح آتش‌سوزی خیلی بلند بود و بالاخره توانستند در آخرین لحظات شب آتش را تحت کنترول بیاورند و به طرف ختم شدن حریق می‌رویم."

وی می‌گوید که در مورد چگونگی وقوع این آتش‌سوزی بررسی‌ها آغاز شده که بعداً جزئیات آن با رسانه‌ها شریک ساخته می‌شود.

در این حال کارشناسان بخش اقتصاد در افغانستان وقوع چنین رویداد‌ها را ضربه بزرگ اقتصادی در کشور عنوان کرده و تأکید می‌کنند که حکومت در حفظ جان و اموال تجار ناتوان بوده‌است.

سید قیاس سعیدی یکی از این کارشناسان کم کاری حکومت، نبود سیستم بیمه درست در افغانستان، نبود تجهیزات کافی در اطفائیه و عدم برنامه‌های آگاهی‌دهی به مردم در مورد جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها از سوی حکومت را عامل بیشتر شدن این مشکلات دانسته و تأکید می‌کند که حکومت در این زمینه مسئولیت داشته و باید به آن توجه جدی نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG