لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

سه پروژه از سوی دفتر انسجام و هماهنگی ترکیه در بلخ به بهره برداری سپرد شدند


دفتر انسجام و هماهنگی کشور ترکیه در افغانستان (تیکا) به ارزش صد‌ها هزار دالر امریکایی سه پروژه عام المنفعه را در ولایت بلخ به پایه اکمال رسانده‌‎است.

مسئولان کنسولگری ترکیه در مزارشریف می‌گویند که به ارزش ۳۵۰ هزار دالر امریکایی سه پروژه را که شامل ایجاد ساحه سبز برای پوهنزی تعلیم و تربیه بلخ، اعمار یک مدرسه آموزش طفل و مادر در پرورش گاه مزارشریف و ترمیم یک باب لیسه در این ولایت می‌شود، را امروز شنبه ۱۲ عقرب بر بهره برداری سپردند.

ذوهتو چال هماهنگ کننده دفتر تیکا در بلخ در رابطه می‌گوید:

"به ارزش ۳۵۰ هزار دالر امریکایی سه پروژه را که شامل ایجاد ساحه سبز برای پوهنزی تعلیم و تربیه بلخ، اعمار یک مرکز آموزش طفل و مادر و هم ترمیم یک باب مکتب را تکمیل نمودیم و امروز آنرا به بهره برداری می‌سپاریم."

شجاع الدین شجاع معاون مقام ولایت بلخ که در مراسم افتتاح این پروژه‌ها در مزارشریف حضور داشت، گفت که ترکیه از سال ۲۰۰۴ میلادی تا به حال میلیون‌ها دالر را در قسمت بازسازی و تقویت بخش معارف در این کشور به مصرف رسانده‌است.

وی از دفتر انسجام و هماهنگی کشور ترکیه در مزارشریف تقاضا کرد که کار بازسازی خانه مولانا (خانقاه مولی) را در ولسوالی بلخ دوباره از سر بگیرد و هم‌چنان برای پوهنزی شرعیات پوهنتون بلخ نیز یک باب تعمیر اعمار کند.

آقای شجاع در مورد گفت:

"ترکیه در ادامه کمک‌هایش به افغانستان خاصتاً ولایت بلخ باید کار بالای بازسازی خانقاه مولانا را از سر بگیرد و هم‌چنان خواهان تکمیل پروژه پوهنزی شرعیات پوهنتون بلخ از سوی آن‌ها هستیم."

به گفته مسئولان کنسولگری ترکیه در مزارشریف دفتر انسجام و هماهنگی ترکیه در افغانستان (تیکا) سه دفتر محلی برای تقویت روند بازسازی و اجرای پروژه‌های تعلیمی در ولایات کابل، هرات و بلخ فعالیت دارد.

مجیب الرحمن حبیب زی، بلخ

XS
SM
MD
LG