لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

حکومت پاکستان قضیه آسیه بی‌بی که مادر ۴ فرزند می‌باشد را دوباره بررسی می‌کند


یک خانم مسیحی که طبق قانون توهین به مقدسات در پاکستان به جزای اعدام محکوم شده بود و اکنون برائت حاصل کرده، تا زمان غور دوباره قضیه‌اش در محکمه ممنوع الخروج اعلان شد.

این اقدام جز تفاهمی می‌باشد که بین حکومت و تندروان اسلامی در این کشور ایجاد شد تا تظاهرات در این کشور خاتمه پیدا کنند.

حکومت موافقه کرد که قضیه آسیه بی‌بی ۵۴ ساله را که مادر ۴ فرزند می باشد دوباره بررسی می کند و به این ترتیب حزب تحریک لبیک یا رسول الله به پیروان خود دستور داد که از تظاهرات دست بکشند.

موضوع تفاهم بین حکومت و تحریک لبیک یا رسول الله در رسانه‌های پاکستان به نشر رسیده و تصاویری از جریان امضای این تفام در روزنامه‌ها و تلویزیونها دیده می شود.

در این تفاهم نامه یکی از مهمترین مواد آن این است که آسیه بی‌بی دوباره در لست ممنوع الخروج‌ها شامل می شود و حق سفر به خارج را ندارد.

سخنگوی تحریک لبیک پاکستان پیر اعجاز قادری امروز اظهار داشت با رسیدن به این تفاهم حزب آنها به هزاران پیرو خود که در شهرهای کلان پاکستان دست به تظاهرات زده بودند، دستور داد که مظاهرات را ختم کنند.

در نتیجه این تظاهرات در سه شهر بزرگ پاکستان راه‌های بزرگ مسدود شده و مشکلات زیاد ایجاد گردیده بود.

دلیل تظاهرات این بود که ستره محکمه پاکستان هفته گذشته اعلان کرد که اسناد و شواهد ارائه شده در محکمه قبلی در باره آسیه بی‌بی برای حکم اعدام وی قانع کننده نیست و حکم آزادی وی را صادر کرد.

آسیه بی‌بی در سال ۲۰۱۰ به اتهام توهین به مقدسات توسط حکومت آن وقت دستگیر شده بود.

بعد از حکم ستره محکمه برای رهایی وی در ۳۱ م اکتوبر در تمام شهرهای بزرگ و کوچک پاکستان راه پیمایی‌ها آغاز شد و حزب تحریک لبیک یا رسول الله راهپیمایی‌های خشمگین را آغاز کرد.

وزیر امور مذهبی پاکستان نورالحق قادری امروز اظهار داشت که آسیه بی‌بی تا زمانی از کشور خارج شده نمی تواند که ستره محکمه در قضیه وی حکم نهایی را صادر کند.

صدر اعظم پاکستان عمران خان هم بعد از حکم ستره محکمه در یک صحبت تلویزیونی به مردم از این تصمیم دفاع کرد و آن را مطابق با قانون خوانده و از مظاهره کننده‌گان خواست که تشدد را تحریک نکنند.

طبق قانون توهین به مقدسات در پاکستان به کسانی که به دین توهین می کنند، حکم اعدام صادر می شود ولی تا حال هیچ شخصی به این اتهام اعدام نشده است.

کسانی مانند آسیه بی‌بی که از چنین حکم نجات پیدا می کنند برای حفظ جان خود کشور را ترک می کنند، وکیل آسیه بی‌بی بعد از حکم آزادی وی کشور را ترک کرده و گفته است که جانش در خطر می باشد.

گفته می شود در پاکستان هم اکنون ۴۰ نفر به اتهام توهین به مقدسات در لست اعدام و یا حبس ابد قرار دارند.

در پاکستان هم اکنون ۴۰ نفر به اتهام توهین به مقدسات در لست اعدام و یا حبس ابد قرار دارند.

به اساس معلومات یک مرکز عدالت اجتماعی در لاهور از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۶ حد اقل ۱۴۷۰ نفر طبق قانون توهین به مقدسات در پاکستان مجرم شناخته شده اند که بیشترین متهمین مسلمانان می باشند و بعد اقلیت‌های احمدی، مسیحی و هندو.

گروه‌های حقوق بشر ادعا می کنند که افراطگریان از این قانون سوء استفاده می کنند و همچنان افراد آن را وسیله انتقامجویی قرار میدهند.

XS
SM
MD
LG