لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

مسیر: سیاست مداران افغان در نشست مسکو در مورد صلح به گونه پنهانی دعوت شده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب خود را روی بحث های جاری در مورد صلح، نشست مسکو و همچنان فیصله اخیر در مورد نتایج انتخابات ولسی جرگه اختصاص داده‌اند.

  • "ویسا"

روزنامه ویسا در صفحه اول‌اش به استناد گزارش آژانس خبری رویترز نوشته است که نشست مسکو در عدم رضایت حکومت افغانستان در نهم ماه نومبر برگزار می‌گردد.

روزنامه می‌نویسد که تاریخ نشست مسکو در رابطه به صلح افغانستان در حالی اعلام شده‌است که وزارت خارجه افغانستان میگوید که در مورد شرکت حکومت افغانستان در این نشست فیصله نهایی صورت نگرفته‌است.

روزنامه در ادامه مطلب نوشته است که روسیه بدون رضایت حکومت افغانستان، شماری از سیاستمداران که رئیس جمهور کرزی نیز در جمع آنها شامل می‌باشد را در این نشست دعوت داده است که دعوتنامه‌های این نشست در جریان دو ماه گذشته از سوی دیپلومات‌های روسی به آنان سپرده شده‌است.

  • "مسیر"

روزنامه مسیر می‌نویسد که در نشست مسکو در مورد صلح افغانستان برای مذاکرات صلح با طالبان مسلح به گونه پنهانی به سیاست مداران افغان دعوت داده شده‌است.

روزنامه نوشته است، در حالی که طالبان از فرستادن یک هیئت شان نیز خبر داده‌اند اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که گفتگوها در خصوص چگونگی شرکت حکومت افغانستان در این نشست میان حکومت افغانستان و روسیه جریان دارد اما تا هنوز موافقه صورت نگرفته‌است.

روزنامه در ادامه نوشته است که یک مقام افغان که از وی نام گرفته نشده است به آژانس خبری رویترز گفته است که از آنان درخواست شده که نشست مسکو را لغو کنیم، زیرا گفتگوهای صلح با طالبان در روند صلح افغانستان را که امریکا از آن حمایت میکند را مغلق می‌سازد.

  • "انیس"

روزنامه دولتی انیس در یک مطلب خود به نقل از رئیس جمهور غنی نوشته است که زمینه بخاطر تامین صلح در میدان سیاسی مساعد شده‌است، بخاطریکه کشورهای اسلامی و منطقه برای حمایت از صلح آماده استند.

روزنامه می نویسد که رئیس جمهور در نشست بزرگان پکتیکا گفته بود که طالبان به گفتگوهای بین الافغانی آماده خواهند شد زیرا به گفته رئیس جمهور این واضح شده‌است که ما صلاحیت صلح را به بیگانه‌ها نمی‌دهیم.

تاخیر در فیصله اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگه مسئله مهم دیگر است که برخی روزنامه‌های چاپ کابل بالای آن بحث کرده‌اند.

  • "دنیا"

روزنامه دنیا نوشته است که مطابق به فیصله کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات با یک ماه تأخیر اعلام می‌گردد.

به گفته روزنامه به اساس فیصله صورت گرفته نتایج رای‌های ولایات به تاریخ دوم قوس و از کابل در دهم همین ماه اعلام می‌گردد، اما روزنامه به علت این فیصله اشاره نکرده‌است.

  • "آرمان ملی"

روزنامه آرمان ملی نیز نوشته است که این تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگه از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در حالی آمده است که پیش از این شماری از ناظران و سازمان ها هشدار داده بودند که تاخیر در اعلام نتایج، انتخابات آینده ریاست جمهوری را نیز با تاخیر روبه‌رو کرده‌است.

اما روزنامه به نقل از کمیسیون مستقل انتخابات نوشته است که انتخابات آینده ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار می‌گردد، این در حالیست که تقسیم اوقات انتخابات ریاست جمهوری پس از مشوره با جامعه مدنی و احزاب سیاسی در جریان همین هفته اعلام می‌گردد.

  • "هیواد"

اما روزنامه دولتی هیواد نوشته است که به گفته کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام رای دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ ماه قوس و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ماه حمل سال آینده صورت می‌گیرد.

روزنامه نوشته است که این اعلام پس از آن صورت می‌گیرد که به روز جمعه گذشته، کمیسیون مستقل انتخابات دیپلومات‌های خارجی، و نماینده‌گان نهادهای ملی و بین المللی را به یک نشست مشورتی فرا خوانده بود.

روزنامه این‌را نیز نوشته است که در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی نیز برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG