لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان: حکومت به تعهد‌اش در قسمت کمک با ما عمل نکرد


رئیس صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان افغانستان می‌گوید ۱۵ میلیون افغانی را که حکومت به این صندوق تعهد کرده تا کنون در دسترس آنان قرار نگرفته‌است.

رئیس صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان، از خبرنگاران و رسانه‌ها می‌خواهد تا در حمایت از این صندوق سهم گیرند و خودشان را بیمه کنند.

محمد آصف وردک امروز یکشنبه «۱۳ عقرب ۱۳۹۷» در نشست خبرئ گفت حکومت از بهر بیمه خبرنگاران پانزده میلیون افغانی به این صندوق تعهد کرده که ۵ میلیون آن از حساب شخصی رئیس جمهور غنی گفته شده است و اما تا کنون این پول به دسترس آنان قرار نگرفته است.

او افزود​:

"صندوق از ژورنالیستان سراسر کشور است، ما تشکر می‌کنیم از کسانی‌که به خصوص رئیس جمهور که با این صندوق تعهد کمک کردند، این صندوق سیاسی، حزبی و نه تنظیمی نیست، من از هر پول آن حساب خواهم داد و مسئولیت آن را تیم ما نه بلکه خودم می‌گرم."

رئیس صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان می‌گوید از هر پول این صندوق حساب ده خواهند بود و به گفته او از پول این صندوق با خانواده‌های خبرنگاران قربانی کمک کرده‌اند.

وی تاکید می ورزد که دست‌های در تلاش دست بُرد پول این صندوق بوده اند و این پول را از دستبردها حفاظت کرده‌اند.

رئیس صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان این‌که تا کنون از این رهگذر چه شمار خبرنگاران مورد حمایت مالی قرار گرفته اند و یا چه اندازه پول از این صندوق برای کمک با خبرنگاران هزینه شده است چیزی نمی‌گوید.

محمد آصف وردک همچنان می‌گوید آن خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها که خودشان از آدرس این صندوق بیمه کنند، هنگام نیاز تا هر پیمانه که هزینه بدارد از این صندوق پرداخته خواهد شد.

صندوق حمایت مالی از ژورنالیستان در سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی ایجاد شد و موسس این صندوق سید مخدوم رهین وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ بوده‌است.

آقای رهین در این نشست به توجه جدی از سوی حکومت و اصحاب رسانه‌ها به وضعیت خبرنگاران و نیز شفافیت و حساب دهی این صندوق حمایت مالی از خبرنگاران تأکید کرد.

با این همه با تماس‌ها موفق نشدیم دیدگاه ریاست جمهوری را در این باره داشته باشیم.

در این میان مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این نشست گفت تلاش می ورزند تا به عنوان پُل ارتباطی پول که از سوی حکومت تعهد شده است را به‌دست آورده و به حساب این صندوق افزود کنند.

او افزود:

"چنین صندوق‌ها در کشورهای که شرایط بهتری را برای خبرنگاران دارند نیز وجود دارد، یک ابتکار بسیار خوب است و امیدوار هستم که بتوانیم همچو یک پُل ارتباطی این پول را از وزارت مالیه دریافت کنیم و در خدمت ژورنالیستان عزیز ما قرار گیرد."

شماری از خبرنگاران می‌گویند در حالی‌که از ایجاد این صندوق به گفته مسئولان آن چهار سال می‌گذرد و اما تا کنون خبرنگاران که در رویدادهای امنیتی زخم برداشته اند و جان باخته اند کمکی از این آدرس بر آنان و یا خانواده‌های شان محسوس نبوده است.

XS
SM
MD
LG